Naar inhoud

Negatief imago van flexibel werk een grote wervingshindernis

Marketeers beamen massaal dat klantgerichtheid begint bij de medewerkers. Het is veelal echter niet een marketingmanager met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd die binnen een organisatie het meeste contact met klanten heeft. Het is juist een flexibele arbeidskracht die de bestelling van een hongerige klant opneemt of de klacht van een ontevreden klant beantwoordt. In dat licht is het een daadwerkelijk probleem dat 71 procent van de bedrijven en instellingen in Nederland moeite heeft met het werven van flexibele medewerkers voor onregelmatig werk of ploegendiensten. Dit betekent dat slechts drie op de tien organisaties erin slagen om een flexibele workforce te vinden.

Daarnaast geeft 67 procent van de Nederlandse werkgevers aan te worstelen met het behouden van deze flexibele arbeidskrachten. Met alle gevolgen van dien, want een tekort aan arbeidskrachten kan zorgen voor 14 procent minder bedrijfsgroei en 14 procent minder productiecapaciteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 werkgevers actief in verschillende branches en met verschillende groottes van Quinyx, aanbieder van software voor workforce management. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Powering the Powerhouse – Engaging and Empowering The Netherlands’ new generation of blue-collar workers’.

Vooral retail en hospitality worstelen met recruitment en retentie

Onder de organisaties die moeite hebben met het succesvol werven van een flexibele workforce voeren hospitality en retail de lijst aan. Maar liefst driekwart van de hotels (75%) en retailers (74%) worstelt met het binnenhalen van medewerkers. Ook in de logistieke sector en de horeca loopt het merendeel van de organisaties tegen dit probleem aan, met respectievelijk 64 en 50 procent. Wat betreft het behouden van medewerkers staan zowel de hospitality als de horeca voor de grootste uitdaging. 75 procent van de organisaties in deze sectoren heeft hier moeite mee. Retail en logistiek volgen met respectievelijk 63 en 55 procent.

Grootste wervingshindernis is het negatieve imago

Uit het onderzoek blijkt dat het wervingsprobleem een aantal oorzaken kent. Allereerst bestaat er een negatief imago rondom banen met flexibele en onregelmatige werkuren. 32 procent van de werkgevers loopt hier tegenaan. Daarnaast geeft 30 procent aan dat een krappe arbeidsmarkt, oftewel een tekort aan beschikbare werknemers in de omgeving, het werven bemoeilijkt. Tot slot stelt 29 procent dat kandidaten niet de juiste vaardigheden voor het werk bezitten. Er bestaat dus een mismatch op de arbeidsmarkt.

Contact leggen en uitzoeken wat speelt in de organisatie

“Op het gebied van recruitment en retentie valt er in Nederland nog een hoop te winnen”, Erik Fjellborg, chief executive officer van Quinyx. “Het is belangrijk dat werkzoekenden begrijpen wat werken met onregelmatige dienstroosters precies inhoudt. Dit kan door beleid op te stellen dat niet alleen flexibel werken stimuleert, maar ook duidelijk maakt wat wordt verwacht van degenen die ervoor kiezen om op deze manier te werken. Zo zijn werknemers van meet af aan op de hoogte van de positionering van het bedrijf met betrekking tot arbeidsrelaties. Werkgevers doen er tevens verstandig aan om in gesprek te gaan met huidige werknemers over hun eisen en wensen. Maak contact en zoek uit wat er speelt binnen de organisatie. Alleen zo kan de stap richting succesvol werven én behouden worden gezet.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Quinyx.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie