Naar inhoud

Netflix verhoogt op een slimme manier de abonnementsprijzen

Vorige week kondigde Netflix de hoogste prijsverhoging in haar geschiedenis aan. De streamingdienst verhoogt de prijzen van de 3 abonnementen met tussen de 13 en 18 procent. Alle klanten in de Verenigde Staten van Amerika krijgen hier te maken: nieuwe abonnees betalen meteen de hogere prijzen en ook bestaande abonnees kunnen de komende maanden een hogere rekening verwachten. Leidt dit ertoe dat abonnees massaal opzeggen? Nee. Doordat Netflix zijn waardepropositie steeds verbetert, blijven klanten loyaal.

Toenemende waarde

Het is tenslotte geen geheim dat Netflix geld uitgeeft. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in het uitbreiden van zijn aanbod, met eigen titels en door het verwerven van de rechten van andere populaire films en series. Abonnees krijgen nu meer waar voor hun geld dan 2 jaar geleden en hebben met eigen ogen de waarde zien toenemen.

Kijkervaring verbeteren

Ze begrijpen ook dat dit de nodige kosten met zich meebrengt. Als Netflix steeds met een beter productaanbod wil komen, moet de streamingdienst de prijzen parallel aan de waarde aanpassen. Prijzen zijn de krachtigste en meest trefzekere manier voor een bedrijf om cash te genereren – vele malen sneller en effectiever dan andere initiatieven om in aantal abonnees te groeien, waarvoor veelal meer investeringen nodig zijn. Het kost weinig om prijsverhogingen uit te voeren en de impact is groot. Op deze manier kan Netflix vertrouwen op klanten die hierin meegaan en dankzij de welverdiende geldinjectie kan het bedrijf de kijkervaring verder verbeteren. Op de lange termijn is iedereen hiermee gebaat.

Loyaliteit klantenbestand

Niet alleen verbetert dienst in grote mate zijn waarde-prijsverhouding, door zijn slimme en gedetailleerde aanpak van de prijzen weet Netflix zich verzekerd van de loyaliteit van haar diverse klantenbestand. Het Basic-abonnement gaat van 8 naar 9 dollar per maand, Standard van 11 naar 13 dollar en Premium van 14 naar 16 dollar. Met een verhoging van slechts 1 dollar voor het instapniveau blijft de streamingdienst betaalbaar voor kijkers met een beperkt budget. Zie je hoe het instapniveau onder de 10-dollar-grens blijft en niet in de dubbele cijfers gaat? Netflix doet er verstandig aan om met zijn prijsstelling in dit segment aan de goede kant van de grens te blijven.

Psychologische prijstactiek

In het topsegment kan Netflix het zich veroorloven om de prijzen wat meer op te hogen, waarbij de mogelijkheid om te downgraden als vangnet fungeert. Klanten die niet bereid zijn om 2 dollar meer te betalen voor het premium-abonnement kunnen overstappen naar het standaardpakket. Dus in plaats van het doorvoeren van eenzelfde prijsniveau voor het hele productaanbod, past Netflix een psychologische prijstactiek toe. Zo wordt in de behoeften van alle klanten voorzien. Dat is de slimste manier om een prijsverhoging door te voeren.

Diplomatieke klantbenadering

Netflix gaat ook niet voor grote stappen, snel thuis, maar kiest een diplomatieke klantbenadering. Nieuwe klanten krijgen meteen met de prijsverhoging te maken, maar voor bestaande klanten wordt het leed verzacht en wordt de prijs gefaseerd uitgerold over een aantal maanden. Bovendien voert Netflix de prijsverhoging per markt door en niet meteen wereldwijd. Het kost meer tijd en moeite om het op deze manier te doen, maar ik ben er zeker van dat wat Netflix leert van de Amerikaanse markt wordt gebruikt voor de markten die volgen.

Positieve reacties

Het komt ook niet als een verrassing dat de financiële markten zeer positief hebben gereageerd. Wall Street verwelkomt de prijsverhoging en de aandelen zijn gestegen met 6,5 procent. Dit laat zien hoe een gestructureerde en logische aanpak van een prijsverhoging een grote impact kan hebben. Netflix is niet alleen een bedrijf met een fantastisch product. De onderneming excelleert nu ook in het te gelde maken van haar waarde.

Onno Oldeman is pricing specialist & managing partner bij consultancybureau Simon-Kucher & Partners.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie