Naar inhoud

Netwerkmarketing op weg naar een volwaardige sector

Directe verkoop via een netwerkmarketingmodel is het in de markt zetten van producten of diensten van een bedrijf via mond-tot-mond-reclame. Dit aan de man brengen gebeurt door zelfstandig opererende en onafhankelijke businesspartners. Netwerkmarketing is sterk in opkomt in Nederland. De geschatte totale retailomzet in dit segment bedroeg bijna 114 miljoen euro over 2015. Dat was in 2011 nog 99 miljoen euro was, een groei van maar liefst 15 procent. Het gaat hierbij in Nederland vooral om wellness-producten, cosmetica, producten voor persoonlijke verzorging, telecom- en internetdiensten en huishoudelijke producten.

Snelle groei in digitale tijdperk

Dit leren cijfers van de Vereniging Directe Verkoop Nederland, de branchevereniging voor bedrijven die in Nederland actief zijn met directe verkoop via een netwerkmarketingmodel. “De snelle groei van netwerkmarketing is mede een gevolg van het digitale tijdperk”, stelt Peter Boots, de voorzitter van de vereniging. “De bedrijven die adequaat de mogelijkheden van moderne digitale media weten te combineren met het vertrouwde businessmodel en ruimte voor persoonlijk contact, laten de laatste jaren een sterke groei zien.” Met name bedrijven die actief zijn in wellness-producten lijken hier goed in te slagen. Deze productgroep is namelijk goed voor 64 procent van het totale aantal directe verkopen.

Verbetering consumentenperceptie

Ook de consumentenperceptie van directe verkoop is de laatste jaren ten positieve veranderd en meer overeenkomstig met de werkelijkheid geworden. “Waar tot enkele jaren terug directe verkoop vaak nogal denigrerend werd afgedaan als 'huiskamerparty's voor vrouwen', associëren steeds meer mensen directe verkoop tegenwoordig met netwerkmarketing, face-to-face-gesprekken en hoogwaardige producten”, aldus Boots. Het blijkt dat consumenten met name het uitgebreide en persoonlijke advies van de business partners waarderen, die de producten die ze verkopen doorgaans zelf ook gebruiken, plus de meer uitgebreide en flexibele garantievoorwaarden dan die reguliere winkels en webshops bieden.

Alternatief voor reguliere baan

In Nederland zijn momenteel naar schatting 55.000 personen zakelijk actief als onafhankelijke businesspartner. 70 procent hiervan is vrouw. 20 procent van de actieve netwerkmarketeers doet het als fulltime baan, 20 procent doet het parttime naast een andere baan, en voor 60 procent is het een leuke, maar niet noodzakelijke bijverdienste. “Dankzij de groei van de sector en de kansen die het biedt, wordt directe verkoop steeds meer gezien als een volwaardig alternatief voor een reguliere baan of als een significante aanvulling op andere inkomsten”, zegt Boots. “De drempel om kennis te maken met de mogelijkheden van het zelfstandig ondernemerschap binnen de directe verkoop is vanwege de zeer beperkte opstartkosten laag ten opzichte van andere branches en de arbeidsvoorwaarden zijn gunstig. Je bent als businesspartner heel flexibel in het indelen van je tijd, waardoor het bijvoorbeeld goed te combineren is met het ouderschap of een leven als topsporter. Bovendien is er een bovengrens aan de inkomensmogelijkheden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie