Naar inhoud

Niet elke Nederlander waardeert Black Friday en Cyber Monday

Nu Sinterklaas weer met stille trom uit Nederland is vertrokken, wordt het tijd de balans op te maken over de belangrijkste campagne-activiteiten van retailers – offline en online. Overduidelijk is namelijk dat Nederlandse consumenten de afgelopen week nauwelijks aan acties als Black Friday en Cyber Monday konden ontsnappen. Met name rondom Black Friday heeft de retailsector het dit jaar bont gemaakt, zo erg zelfs dat lang niet voor iedereen duidelijk was dat je ‘Friday’ toch echt dient te vertalen naar ‘Vrijdag’.


Hoogtijdagen van de commercie

De vraag is natuurlijk of deze twee hoogtijdagen van de commercie door alle Nederlanders zo goed gewaardeerd worden. Een relatief grote groep consumenten blijkt helemaal niet op koopjesjacht te gaan, zo laat een deze week uitgevoerde peiling onder ruim 1.000 consumenten van reviewplatform Trustpilot zien.

Zo’n 43 procent van de respondenten zegt zelfs nog nooit iets gekocht te hebben op Black Friday en Cyber Monday. En 41 procent geeft op de vraag of men ooit gebruikgemaakt heeft van deze actiedagen voor het vinden van goede deals als antwoord niet van dit soort evenementen te houden.

Rekening houden met Black Friday

Bijna 26 procent houdt daarentegen wél rekening met Black Friday en Cyber Monday en wacht bewust met de aankoop van een specifiek product. Ook zo’n 26 procent ervaart tijdsdruk door beide koopjesdagen om tot een aanschaf over te gaan. Wel geeft bijna 60 procent van de respondenten aan het niet erg te vinden als toch nog een goede deal wordt misgelopen.

Maar Black Friday en Cyber Monday brengen online natuurlijk wel iets teweeg bij consumenten die op zoek zijn naar korting. Op het wereldwijde onlinereviewplatform Trustpilot nam het verkeer op Black Friday met 44 procent toe vergeleken met een gemiddelde werkdag naar 1,35 miljoen bezoekers.

Vertrouwensrelatie met consumenten

Meer dan een miljoen bezoekers bekeken een bedrijfsprofielpagina, om te kijken of een bedrijf al dan niet betrouwbaar genoeg is om een product bij aan te schaffen. Ook het bezoekersverkeer in Nederland nam flink toe, met ongeveer een derde.

“Een goede vertrouwensrelatie met de consumenten is voor het bedrijfsleven natuurlijk van elementair belang”, stelt Chris van Dongen, country manager Benelux bij Trustpilot. “Maar, zoals blijkt uit onze peiling, zijn niet alle consumenten hetzelfde.”

“Sommigen zijn dol op Black Friday en Cyber Monday, anderen weer totaal niet. Het is dus niet zo dat voor elk bedrijf meedoen strikt noodzakelijk is. Goed luisteren naar wat klanten willen, feedback verzamelen en daar lering uit trekken is wat ons betreft vele malen belangrijker voor het succes van de business.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie