Naar inhoud

Niet vrouwen maar mannen zijn de onvervalste koopjesjagers

De eindejaarsuitverkoop biedt vooral mogelijkheden voor webshops die mannen als doelgroep hebben om extra omzet te verkrijgen. Tijdens de sale zijn het namelijk niet de vrouwen – zoals de vooronderstelling luidt – maar vooral de mannelijke consumenten die in koopjesjagers veranderen. Meer dan een vijfde van hen (21%) zegt tijdens een sale elke dag te kijken naar de afgeprijsde items, tegenover 10 procent van de vrouwen.

Shopgedrag mannen en vrouwen

Dit blijkt een onderzoek naar shopgedrag onder 1.000 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd in opdracht van betalingsprovider Klarna. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘De uitverkoop: hoe zorg je voor maximale conversie én blije klanten’. Deze publicatie bevat ook tips voor webwinkeliers over het optimaliseren van de volledige shop experience tijdens de uitverkoop. Deze adviezen zijn opgesteld in samenwerking met Beeckestijn Business School.

Retourbeleid moet makkelijk zijn

Wanneer er een korting of aanbieding beschikbaar is, zegt 62 procent van de Nederlandse shoppers sneller een spontane aankoop te doen. De uitverkoop maakt daarbij emoties los: 67 procent van de Nederlanders wordt blijer van een goedkope aankoop uit de sale dan van een duur item waar lang voor is gespaard. De favoriete categorie voor mannelijke shoppers is kleding en accessoires, zo geeft 32 procent van hen aan. 2 op de 5 mannen zeggen het belangrijk te vinden dat de aankoop gemakkelijk geretourneerd kan worden en checkt daarom het retourbeleid voordat zij een bestelling plaatsen.

Enorme belang eindejaarsuitverkoop

“Het is voor webwinkeliers van belang om alles uit de grote uitverkoop aan het einde van het jaar te halen”, zegt Annette Verdouw, marketingmanager België, Nederland en Frankrijk bij Klarna. “Deze periode leent zich bij uitstek voor het verleiden van consumenten tot een aankoop in jouw webwinkel en de conversie door het dak te laten gaan. Voor iedere consument is gemak tijdens het online shoppen cruciaal, zeker bij het betaalgedeelte. Zorg er dus voor dat de check-out zo smooth mogelijk is.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Klarna.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie