Naar inhoud

Nieuw mobiliteitsplatform richt zich op filosofie deeleconomie

Wie een dezer dagen de snelweg eens verruilt voor de route over het platteland, ziet dat het maïs in razendsnel tempo wordt geoogst. De machines die daarvoor worden gebruikt, zijn veelal geen bezit van individuele agrarische ondernemers. Want een apparaat dat je slechts twee weken per jaar gebruikt, is een bijzonder kostbare investering. Dus delen boeren de hakselaars. Een principe dat we de deeleconomie noemen en handig is overgenomen door peer-te-peer-platformen als Airbnb en Uber. Een nieuw mobiliteitsplatform wil deze filosofie nu toepassen voor het gebruik van personenauto’s.

Nieuw mobiliteitsplatform

Dit idee kennen we inmiddels ook van initiatieven als SnappCar en Greenwheels. Toch komen deze platformen relatief moeizaam op gang. Veelal zien vooral inwoners van grote steden met peperdure parkeervergunningen de voordelen van deze vormen van deeleconomie. Een auto uitlenen doen we nu eenmaal niet graag. Bovendien is de automobiel een belangrijk statussymbool waarmee we maar wat graag willen pronken.

Wijkgerichte contactmogelijkheden

Dinsdag 11 oktober 2016 wordt in het Hillegomse Ford Museum het digitale mobiliteitsplatform Daycar.nl geïntroduceerd. Een feestelijke start op een bijzondere locatie. Met haar website vereenvoudigt de community wijkgerichte contactmogelijkheden tussen autobezitters en mensen die tijdelijk een rijklare auto zoeken. Het nieuwe platform baseert zich op wederzijds financieel belang van verhurende auto-eigenaren en huurders zonder auto.

Auto als wagenpark van de wijk

Doel van het initiatief is de samenleving te leiden naar een samenbeweging, waarin de deelauto innoveert. Door leenschaamte te voorkomen, wordt beoogd het delen en lenen van personenauto’s toegankelijker te maken. Met de juiste match tussen huurder en verhuurder komt de nadruk op de lusten, niet op de lasten. Op die manier wil het platform de auto voor de deur maken tot het wagenpark van de wijk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie