Naar inhoud

Nieuw softwareprogramma wil veilige online klantervaring bieden

Vergelijkingssites en zoekmachines begeleiden online shoppers naar het gewenste product of dienst. Ook de laagtste prijs kan op deze manier gevonden worden. Maar consumenten hebben ook behoefte aan betrouwbare aanbieders. Zeker nu het online aanbod steeds uitgebreider wordt en het als maar lastiger wordt tussen de bomen het bos nog te zien. Ook het aantal onbetrouwbare of ronduit malafide aanbieders neemt hand over hand toe, waarbij misbruik van keurmerken eerder regel dan uitzondering is. Een nieuw softwareprogramma beoogt winkelen in de digitale omgeving voordeliger, makkelijker en veiliger te maken.

Achteraf geen betere alternatieven

Het programma heeft de toepasselijke naam Tooltje gekregen en is gratis te downloaden op de gelijknamige website. “Dacht ik de beste koop gedaan te hebben, bleek die later elders toch goedkoper te verkrijgen.” Met die insteek zijn de initiatiefnemers van het programma aan de slag gegaan. Bovendien had een van hen juist kunnen voorkomen zijn creditcardgegevens te verstrekken aan een malafide partij.

Voordelig, veilig en met hetzelfde gemak

Hoe kunnen we online shoppen voordeliger en veiliger maken, terwijl het gemak hetzelfde blijft?” Met die gedachte zijn de bedenkers aan de gang gegaan. Want hoewel dat gemak wellicht minder belangrijk lijkt, is dat voor de digitale consument juist een cruciaal punt. Iedereen surft en shopt op zijn eigen en vertrouwde manier, zoals ze het gewoon zijn. En daar moet vooral niets aan gewijzigd worden. De makers van het programma hebben getracht dat comfort in stand te houden en andere voordelen toe te voegen.

Besparen zonder zelf te zoeken

Het programma is in een paar muisklikken te installeren op een computer. Het biedt dan automatisch en met behoud van privacy ondersteuning bij het online shoppen. De webshops die korting geven, worden routinematig gepresenteerd. Gebruikers besparen voortaan zonder zelf bewust in actie komen. Wanneer een bezochte webwinkel geen korting geeft, zoekt het programma naar vergelijkbare aanbieders die wel discount verlenen.

Waarschuwing voor malafide winkels

Ook aan de veiligheid hebben de programmamakers aandacht besteed. Zodra een webshop wordt bezocht waarvoor door partijen als de Consumentenbond, Thuiswinkel.org of de Autoriteit Consument & Markt een waarschuwing is afgegeven, komt direct een melding in beeld. Op deze manier willen de bedenkers van het programma consumenten een waarborg bieden voor veilig online winkelen.

Werkzaam via website en pop-ups

Het programma werkt tweeledig. Enerzijds is daar de website waar aangesloten websites gevonden kunnen worden. Anderzijds laat het programma pop-ups in beeld verschijnen wanneer online geshopt wordt. Aangesloten websites genereren positieve boodschappen. Bij webwinkels die geen afspraken met het bedrijf gemaakt hebben, inmiddels bevat de database zo'n 20.000 records van dergelijke shops, verschijnt een verwijzing naar een aangesloten webwinkel.

Hogere conversie maar meer interruptie

Met bekende namen als AH, Zalando, V&D, HEMA en de Media Markt heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten. Aan de aangesloten webwinkels wordt beoogd een hogere conversie te bieden door een duidelijke call to action bij een bezoek aan hun website. Bovendien worden nieuwe klanten aangeleverd doordat consumenten niet zelf op zoek hoeven naar alternatieven. Het bedrijf noemt dit zelf vele malen effectiever dan traditionele affiliate marketing. Of consumenten echter voortdurend oog in oog willen komen met pop-ups tijdens het winkelen, mag echter betwijfeld worden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie