Naar inhoud

Nieuwe achteraf-betaalmethoden winnen langzaam terrein in e-commerce

De fysieke portemonnee trekken om contant te betalen in een webshop is een utopie. Tenminste, in Nederland wel, in tegenstelling tot niet-westerse landen. Het online betaallandschap is in het eerste half jaar van 2016 niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. Net als in het eerste half jaar van 2015 betalen Nederlanders hun online aankopen het vaakst met iDEAL. Het aandeel van deze betaalmethode blijft stabiel op 56 procent. De acceptgiro verliest verder aan terrein, terwijl AfterPay haar aandeel bovengemiddeld ziet stijgen.

iDEAL blijft grootste online betaalmiddel

Dit blijkt uit cijfers van de ‘eCommerce Payment Monitor’, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in samenwerking met iDEAL en brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Van de ruim 81 miljoen online aankopen die Nederlanders in het eerste half jaar van 2016 deden, zijn er circa 45 miljoen afgerekend met iDEAL (56%). Dit is een groei van 21 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 (circa 38 miljoen). Hiermee ligt de groei van deze betaalmethode in lijn met de ontwikkeling van de totale online markt (+21%). Voor de meeste overige betaalmiddelen geldt dat hun aandeel binnen de totale online markt stabiel blijft.

Achteraf-betaalmethoden winnen gestaag terrein

Wel maken steeds minder Nederlanders gebruik van de traditionele acceptgiro. Het belang van deze betaalwijze neemt af en beslaat nog slechts een aandeel van 3 procent. Waar de acceptgiro aan de ene kant marktaandeel verliest, winnen de relatief nieuwe achteraf-betaalmethoden, zoals AfterPay en Klarna, terrein. Vooral in specifieke branches zoals kleding, schoenen en lifestyle is dit zichtbaar. In het eerste half jaar van 2016 wordt 3 procent van alle online aankopen (2,2 miljoen aankopen) met AfterPay betaald. Hoewel het aandeel van deze methode nog relatief gering is, laat ze een bovengemiddelde groei zien. Waar het aantal online aankopen op totaalniveau met 21 procent toeneemt, stijgt het aantal online aankopen dat is betaald via deze achteraf-betaalmethode met 60 procent.


Doorzettende groei online aankopen via smartphone

De groei van online aankopen via de smartphone zet zich in het eerste half jaar van 2016 door. Waar in de eerste helft van 2015 3,77 miljoen aankopen via de smartphone werden gedaan, zijn dat er in de eerste helft van 2016 6,25 miljoen (+66%). 8 procent van alle online aankopen gaat hiermee nu via de smartphone. Van deze aankopen worden er 2,66 miljoen met iDEAL betaald. De betaalmethode versterkt hiermee de positie op het gebied van mobiel betalen en ziet het aandeel stijgen van 35 procent in het eerste half jaar van 2015 naar 43 procent in het eerste half jaar van 2016. Het betalen van mobiele aankopen via creditcard wordt minder vaak toegepast. 18 procent van de mobiele aankopen in het eerste half jaar van 2016 wordt met creditcard betaald. Dat was 25 procent in het dezelfde periode vorig jaar.

Verschillende profielen van gebruikers betaalmethoden

Er zijn sterke verschillen terug te vinden in de profielen van de gebruikers van verschillende betaalwijzen. Binnen de gebruikersgroep van iDEAL in het afgelopen kwartaal ligt de verhouding tussen mannen en vrouwen nagenoeg gelijk. PayPal en creditcard kennen relatief veel mannelijke gebruikers. 64 procent van alle online kopers die met PayPal hebben betaald in het afgelopen kwartaal is man. Voor creditcardgebruikers ligt dit percentage op 63 procent. Achteraf-betaalmethode AfterPay trekt relatief meer vrouwen. Zo is 61 procent van de AfterPay-gebruikers een vrouw. Maar ook de traditionele betaalwijzen kennen meer vrouwelijke dan mannelijke gebruikers. Respectievelijk 58 procent en 57 procent van de gebruikers van overschrijvingen en machtigingen zijn vrouwen.

Optimale mix betaalmethoden verschilt per webwinkel

“Met deze kennis kunnen online retailers zelf de keuze maken welke betaalmethoden het beste passen bij hun doelgroep”, zegt Paul Alfing, adviseur betalingsverkeer bij Thuiswinkel.org. “iDEAL is nog altijd de meest gebruikte betaalmethode, maar daarnaast is het voor webwinkels natuurlijk verplicht om een achteraf-betaalmethode aan te bieden. Bij betaalmethoden is er niet zoiets als ‘one size fits all’. Elke webwinkel moet voor zichzelf de beste mix van methoden bepalen.”

Rolf Visser, vicepresident wereldwijde marketing bij Payvision, vertelt hoe dit betalingsplatform als thoughtleader met een afgewogen contentmarketingstrategie de aandacht van de media heeft gewonnen in plaats van te kopen tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie