Naar inhoud

Nieuwe app als de Tinder voor de zakelijke markt

Nieuwe mensen ontmoeten is in het tijdperk van de social media makkelijker dan ooit. Privé daten, appen en chatten we wat af. We raadplegen vanaf de bank Tinder, InstaMessage, Happn of Badoo. Apps die helpen een selectie te maken van mensen die het mogelijk waard zijn te ontmoeten. Op basis van hobby’s, interesses, uiterlijk en zelfs van geografische afstand. Die apps zijn meestal eenvoudig in gebruik. Iemand goedgekeurd? Foto naar rechts. Match? Afspraakje inplannen maar. Zakelijk is dat nog veel minder ontwikkeld. Een nieuwe app wil op deze lacune inspelen.

Het nieuwe ontmoeten

De zakelijke markt ligt op het gebied van het nieuwe ontmoeten nog grotendeels braak. Terwijl de behoefte aan ontmoetingsapps op zakelijk gebied minstens net zo groot is als thuis. Zakelijke netwerkplekken, zoals vliegvelden, maar ook congressen en andere (netwerk)events bieden op allerlei manieren de gelegenheid met elkaar in contact te komen. Nog steeds gebeurt dit in het laatste geval vaak door het dragen van badges. Maar hoeveel mensen bekijken die? Slechts een enkeling. Dat constateerde ook Marc van Ballegooijen. Hij bedacht daarom de mobiele applicatie HandShake. Voor de app heb je alleen een smartphone LinkedIn-profiel nodig.

Apps verdwijnen weer

Wat zonde van al die app-ontwerpen, dacht Van Ballegooijen, en ging zelf een oplossing ontwikkelen. ‘’Ik ben nieuwsgierig van aard en kom vaak op zakelijke bijeenkomsten. Apps die ze je dan aanbieden, verdwijnen als eerste van je telefoon na zo’n bezoek. Want je kunt er gewoon niks meer mee na zo’n event. Bovendien ben ik nog geen simpele app tegengekomen waarmee je interessante mensen bij jou in de buurt van tevoren kunt selecteren.”

Bezoekers in de lobby

Het idee voor de nieuwe app ontstond in een hotellobby, wachtend op een zakelijke afspraak. Van Ballegooijen was benieuwd naar wie er om hem heen zaten en wat zij zakelijk gezien voor elkaar zouden kunnen betekenen. Hij is een persoon die makkelijk contact maakt. Toch stapt ook hij niet zomaar op iedereen af. In dat hotel formuleerde hij een vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat mensen die in de buurt zijn via de juiste zakelijke informatie, elkaar kunnen selecteren en op dezelfde dag nog met elkaar kunnen afspreken?”

Zakelijke ontmoetingsapp

Zijn antwoord luidt: HandShake. Een ontmoetingsapp die professionals overal via hun LinkedIn-profiel en door middel van locatie op gemakkelijke wijze met elkaar in contact kan brengen. En het is zeer eenvoudig in gebruik. ‘Hou het simpel’ stond gedurende het gehele ontwikkelproces voorop. Verschillende organisaties hebben de applicatie voor hun event al ingezet als service voor hun bezoekers. Zo was 25 procent van alle bezoekers van het event van MVO Nederland afgelopen jaar via de app actief aan het netwerken.

Waarde toevoegen met volume

Of de app een succes wordt is spannend. Het zou zomaar eens een vaste app op de telefoon van iedere zakenman en -vrouw kunnen worden. Maar alleen als zij er de meerwaarde van inzien. En die meerwaarde neemt toe met het gebruik. Dat Tinder tot de beste dating-apps behoort, is naast de gebruiksvriendelijkheid vooral te danken aan de wereldwijd 40 miljoen actieve gebruikers. Het uiteindelijke doel van de app van Van Ballegooijen is om zoveel mogelijk actieve gebruikers te krijgen die elkaar zakelijk kunnen vinden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie