Naar inhoud

Nieuwe generatie producttesten gebaseerd op klantprofielen

Al decennia lang kunnen consumenten zich laten informeren over producten via producttesten. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de Consumentenbond. Deze vereniging, die in Nederland opkomt voor de belangen van consumenten, biedt duizenden onafhankelijke testen van producten en diensten. Door de digitalisering zijn de vergelijkingssites de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond gegroeid – al mag af en toe wel over hun onafhankelijkheid getwijfeld worden.

Het consumentenplatform Kieskeurig.nl biedt – in samenwerking met zusterbedrijf BesteProduct.nl – vernieuwde producttesten gebaseerd op klantprofielen. Deze vernieuwende methode springt in op de vraag naar onafhankelijke producttesten en advies op maat op basis van persoonlijke voorkeuren. Aan de hand van een gratis keuzehulp worden de objectieve testdata verwerkt in een persoonlijk advies. Zo wordt elke gebruiker een toplijst aangeboden, gebaseerd op zijn eigen specifieke wensen en eisen. Bij de eerste producttest is een lichting wasmachines onder de loep genomen. De testen worden uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau.

Milieuvriendelijk wassen niet besteed aan haastige consumenten

In zijn algemeenheid toont de wasmachinetest aan dat de ecologische normen die aan de wasmachines worden opgelegd, leiden tot onwenselijke bijeffecten. De wasmachines zijn dan wellicht milieuvriendelijker, maar niet geschikt voor consumenten met een haastig bestaan. Bijna de helft van de geteste machines doet buitensporig lang over het geselecteerde ecowasprogramma met daarbij zelfs een uitschieter van vijf uur.

De korte wasprogramma’s wassen daarnaast aanzienlijk minder schoon dan de reguliere of de langere wasprogramma’s. Ruim 30 procent van de geteste wasmachines scoort bij een snel wasprogramma een onvoldoende. Opvallend is daarnaast dat wasmachines meer decibellen produceren tijdens het centrifugeren dan dat de fabrikant beweert. Bijna alle machines blijken luidruchtiger dan in de specificaties is aangegeven.

De 50 wasmachines zijn allemaal getest op de meest populaire wasprogramma’s: katoen 40 graden, katoen 60 graden, ecowasprogramma, snelprogramma en een door het onderzoeksbureau gekozen programma op basis van interessante wasmachinespecificaties. Denk bijvoorbeeld aan het sportprogramma en de automatische wasmiddeldosering. Deze wasprogramma’s zijn vervolgens getest op hoe schoon de was uit de trommel komt, vlekverwijdering, restvochtgehalte, spoelresultaat, tijd, temperatuurverloop, water- en energieverbruik en geluidproductie.

De best geteste wasmachine is per gebruiker verschillend

“De nieuwe generatie producttesten van ons zijn op klantprofielen gebaseerd. One-size-fits-all-testresultaten passen niet meer in deze tijd”, stelt Wendy Kuiper, consumer strategy manager bij Kieskeurig.nl. “Uit de resultaten van de eerste test van 50 wasmachines is op te maken voor welk huishouden welke wasmachine het geschiktst is aan de hand van specifieke behoeftes en gebruiksvoorkeuren.”

“Met het vernieuwende onderzoek onderscheiden wij ons ten opzichte van de onderzoeken en keuzehulpmodules van andere spelers op de markt. Dat zie je gelijk terug in de eindconclusies: niet één wasmachine scoort slecht. De best geteste wasmachine is per gebruiker afhankelijk van wat deze belangrijk vindt en nodig heeft. Het mag duidelijk zijn dat een groot gezin met jonge kinderen een wasmachine anders gebruikt dan een student of een gepensioneerd echtpaar. De wasmachines zijn in verschillende prijssegmenten gekozen. Ongeacht budget zijn dus uiteenlopende modellen getest.”

“De 50 geteste wasmachines zijn geselecteerd op basis van retailprijs, releasedatum en populariteit op onze website. Wij zijn een autoriteit op het gebied van onafhankelijk consumentenadvies. Naast de vele – op mening en ervaring gebaseerde – consumentenreviews en expertreviews zijn onze doelgroepgerichte testen – gebaseerd op feiten – een waardevolle aanvulling. Hierdoor worden de bezoekers met onze testresultaten bijna op maat geïnformeerd en kunnen ze tot een weloverwogen aankoop overgaan.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie