Naar inhoud

Nieuwe methodiek voor het meten van klantbeleving

Tevreden klanten, dat is het doel van de bakker om de hoek, de webwinkel in het digitale domein en het internationale concern met een beursnotering. Al jaren is de Net Promoter Score de belangrijkste tool om te kunnen meten hoe groot de kans is dat een klant een organisatie zal aanbevelen, de zogeheten likelihood to recommend. Maar menig marketeer zet zijn vraagtekens bij de kracht van de NPS. Een nieuwe technologische oplossing biedt nu een alternatief.

Klanttevredenheid meten

Teradata, de IT-dienstverlener gericht op analyse van big data marketingapplicaties, zoekt continu naar innovatieve manieren om klantgedrag beter te kunnen interpreteren en beheren. Tijdens de Hadoop Summit in Dublin presenteerde het bedrijf een krachtige analyse-oplossing om klanttevredenheid te meten. Met de komst van de Customer Satisfaction Index (CSI) Analytic Solution wordt beoogd hier verandering in aan te brengen.

Analyse customer journey

De technologische oplossing heeft bij verschillende klanten in diverse industrieën zijn effectiviteit aangetoond door op innovatieve wijze het onderliggende klantgedrag in een customer journey te kunnen volgen, integreren en analyseren. De CSI Analytic Solution identificeert triggers en momenten die bij een negatieve, positieve of neutrale klantervaring horen. De combinatie van multigenre advanced analytics en het samenbrengen van diverse analysemethodes (pad, patroon, sentiment en gedragsclustering) resulteert in een data-gedreven inzicht in de katalysatoren voor klanttevredenheid.

Panoramisch klantbeeld

Marketeers beschikken hiermee over kennis die de volledige breedte en diversiteit van de klantervaring reflecteert, over alle kanalen, processen en raakvlakken. Dit geeft ze een gebruiksklaar panoramisch beeld dat uniek is voor de ervaring die elke klant heeft met een organisatie. Met de verkregen inzichten kunnen bedrijven klantgedrag beïnvloeden en hierdoor de klanttevredenheid en de bedrijfsprestaties verbeteren.

Toekomst customer analytics

Zo ziet de toekomst van customer analytics eruit. Geavanceerde analysetools zijn jarenlang het domein geweest van datawetenschappers en programmeurs. Teradata blijft zich inzetten voor de democratisering van analytics. De CSI Analytic Solution is een slimme oplossing voor een nieuwe wereld, waarin gewone zakelijke gebruikers een razendsnelle analysetool kunnen inzetten waarmee ze bijna realtime de klantbeleving kunnen managen”, stelt Robin Bloor, oprichter en chief analyst bij Bloor Group. “Met de nieuwe oplossing wordt gezorgd voor herbruikbare analyse-templates die intellectueel eigendom van vorige implementaties gebruiken, met consulting services, programmalogica, schema, visualisatie en slimme interfaces.”

Gebruiksklaar zonder programmeerkennis

De CSI Analytic Solution is zeer gebruiksvriendelijk. De consultants van de IT-dienstverlener kunnen binnen enkele weken modellen en een maatwerk-workflow voor analyses ontwikkelen. De nieuwe oplossing operationaliseert analytische inzichten met template-modificatie, en gebruikt algoritmes die door elke zakelijke gebruiker ingezet kunnen worden, ook zonder kennis van programmeren of SQL.

Nieuwe aanpak klantanalyse

CMO’s en line of business managers hebben nu de mogelijkheid om hun organisaties te transformeren door onze radicale nieuwe aanpak voor klantanalyse”, stelt Randy Lea, vicepresdent business analytics en consulting bij Teradata. “De CSI Analytic Solution is essentieel voor bedrijven die het klantverloop willen reduceren en de loyaliteit willen verhogen. Deze dynamische aanpak kan dagelijks worden toegepast, of zelfs vaker, om een accuraat beeld van de klanttevredenheid te krijgen over alle touchpoints.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie