Naar inhoud

Nieuwe mobiele app van NGF is de Strava voor de golfsport

Een van de doelen van de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie is om de golfsport toegankelijker te maken voor zowel beginners als gevorderden. Om dit te bewerkstelligen, is volgens de organisatie een verandering in de golf(club)cultuur noodzakelijk. Onderdeel van de strategie die de NGF hanteert, zijn een Mijn-omgeving op de website Golf.nl en een mobiele Golf.nl-app: twee volledig gesynchroniseerde omgevingen.

Online golfcoach

De achterliggende gedachte bij de Mijn-omgeving en de app was een online coach, die informeert, motiveert, activeert en faciliteert bij het spelen van het spel en het beter worden in de sport. “Je moet het zien als de Runkeeper of de Strava van de golfwereld”, zegt Maarten Voermans, manager marketing & communicatie bij de NGF. “Spelers kunnen er hun scores in bijhouden en deze vergelijken met vrienden, clubleden en de rest van Nederland. Voor de resultaten die je behaalt, zijn awards te verdienen, en anderen kunnen jouw prestaties ook waarderen. Als je nog wat extra support nodig hebt, dan deel je je scores heel eenvoudig via social media.”

Contentmanagementsysteem

De Mijn-omgeving en de app moeten spelers dus motiveren om vaker te gaan golfen en er beter in te worden. Daarnaast wil de NGF hiermee in zijn database meer gegevens verzamelen om inzicht te krijgen in wie de golfer is en wat zijn of haar behoeften zijn. “Onze creatieve partner Laik kwam met een voorstel op basis van Sitecore, en voor ons bleek dat het ideale contentmanagementsysteem om ons doel te realiseren”, vertelt Voermans.

Relevante content

“Dankzij het Experience Platform zijn wij in staat content op relevante momenten op persoonsniveau aan te bieden”, stelt Voermans. “Dit platform kunnen wij optimaal benutten door het te koppelen aan onze database. Daarin staan niet alleen NAW-gegevens, maar bijvoorbeeld ook het spelniveau van de speler – de handicap – en andere interesses naast golf, zoals travel of gadgets. Daarmee zijn we in staat onze content relevant te houden voor de gebruiker.”

Langetermijninvestering

Laik wilde voor de technische uitvoering van het concept graag samenwerken met digital agency Redhotminute, en de NGF ging daarin mee. Voermans: “Het ontwikkelen van de app en de Mijn-omgeving betekent voor ons een langetermijninvestering en we wilden een partner die dat zou begrijpen. Het gekozen digital agency nam en neemt echt de tijd om ons te leren kennen, om strategisch mee te denken en te bekijken waar het nog beter kan.”

Voordelen van digitaal

“Voor ons was dit project een mooie uitdaging”, aldus Gertjan van Laar, businessconsultant bij Redhotminute. “Al generaties lang worden bij golf de scores op papier bijgehouden. Dat proces moesten we zien te vangen in een digitale variant. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan het bestuderen van de manier waarop spelers, vrijwilligers en clubs scores registreren. Hierbij hebben we de voordelen benut van digitaal in het algemeen en van Sitecore in het bijzonder.”

Real-time scoretelling

“Zo worden scores nu real-time verwerkt”, duidt Van Laar. “Je hoeft niet meer te wachten totdat je je score kunt bekijken en je medespelers kunnen meteen je score beoordelen. Dat is nu allemaal mogelijk in de smartphoneapp en via de Mijn-omgeving in de webbrowser op een tablet. Nog een uitdaging was de koppeling met andere databases en systemen. Dat dat gelukt is, laat zien dat het gekozen CMS die complexiteit ook aankan.”

CMS als basis

In slechts vier maanden tijd registreerden zich 26.000 gebruikers. Met een potentieel van 400.000 golfspelers in Nederland mikt de NGF in totaal op zo’n 100.000 geregistreerde gebruikers. De NGF zit niet stil als het gaat om het verder ontwikkelen van de app en Mijn-omgeving. “Wij zien het CMS als de basis van alles wat we online doen”, zegt Voermans. “In de toekomst gaan we daar verder op doorbouwen.”

Alle data in één systeem

“Zo zetten we het CMS nu al in voor de andere websites van de NGF, zoals KLMopen.nl, Golfraak.nl en Joostluiten.com”, geeft Voermans aan. “Daarnaast zijn we bezig met het creëren van een corporate website, NGF.nl. Deze ontwikkelen we óók op het platform, omdat het doel van deze website hetzelfde is als die van Golf.nl, maar dan met als doelgroep business-to-business. Ook hier willen we alle functionaliteiten die de IT-oplossing biedt ten aanzien van personalisering inzetten. Het voordeel van het werken met één platform is dat we alle data samen in één systeem hebben. Zo zijn we in staat een nog beter beeld van de golfer te vormen en spelers nog persoonlijker en relevanter te benaderen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie