Naar inhoud

Nieuwe mobiele applicatie met alarmeringsfunctie

Jaarlijks overlijden wereldwijd 1,3 miljoen mensen door verkeersongelukken en raken er 50 miljoen gewond of invalide. Sommige duurdere auto's hebben al een ingebouwd systeem dat alarmcentrales waarschuwt bij ongelukken. De Europese Unie stelt vanaf 2018 het alarmeringssysteem eCall verplicht voor nieuwe auto's. Dat legt automatisch contact met 112 als een auto verongelukt. Dat wordt gesignaleerd op basis van botsingssensoren en het uitklappen van de airbags. De EU verwacht daarmee 2.500 levens per jaar te redden op een totaal aantal verkeersslachtoffers van 25.000. Het apparaat gaat zo'n 50 euro kosten. Als alternatief is nu een mobiele applicatie gelanceerd.

Applicatie als alternatief voor apparaat

Deze nieuwe app belt na een zware botsing automatisch 112 en alarmeert hulpdiensten. Daarmee kunnen jaarlijks duizenden levens gered worden na een verkeersongeluk. Deze Collision Call stuurt bovendien een e-mail met de exacte positie naar familie, werk en vrienden, zodat zij direct actie kunnen ondernemen. Dat scheelt kostbare tijd, die meteen na een verkeersongeluk van vitaal belang is.

G-krachten als gegevensbron

In feite meet de app G-krachten die vrijkomen bij een botsing. Als die krachten boven het voor mensen gevaarlijke maximum komen, wordt automatisch het alarmnummer in het land waar je bent gebeld en worden e-mails aan ingeprogrammeerde bekenden verstuurd. Om te voorkomen dat zoiets ook gebeurt als iemand zijn telefoon laat vallen of hard weggooit, begint de app pas te werken als er gedurende 10 seconden harder dan 30 kilometer per uur wordt gereden.

Ook werkzaam in tweedehands auto's

De app beoogt een veilig en goedkoop alternatief te bieden voor eCall en werkt bovendien in tweedehands auto's. “Ik geloof hierin en denk dat de app veel levens kan redden”, stelt bedenker Ramon Veneman van Collision Call. “Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de verkeersslachtoffers valt bij botsingen op hoge snelheid. Daar is de app op ingesteld.”

Wereldwijd werkzaam in negen talen

De applicatie, die beschikbaar is in Google Play en zeer binnenkort in de Apple Store, kan ook gebruikt worden door getuigen van een ongeluk, die meteen alle alarmnummers bij de hand hebben. De app werkt bovendien ook voor mensen op motors en scooters, in een vrachtwagen, bus en zelfs in de trein. Het maakt niet uit in welk land het ongeluk gebeurt, want de app werkt wereldwijd in 144 landen en in negen talen. Behalve in het Engels ook in het Frans, Duits, Spaans en Portugees en zelfs in het Chinees, Russisch, Hindi en Arabisch. Daarom wordt de app bewust in de zomervakantie gelanceerd, zodat mensen die met de auto op vakantie gaan naar het buitenland er gebruik van kunnen maken.

In de toekomst ook e-mail met positiebepaling

In de toekomst wil Veneman de app verder uitbreiden, zodat er niet alleen telefonisch contact is met alarmnummers, maar deze ook een e-mail met positiebepaling ontvangen. Nu zijn veel alarmcentrales nog niet via e-mail bereikbaar. In die e-mails staan ook de gemeten G-krachten vermeld, zodat ambulancepersoneel daar rekening mee kan houden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie