Naar inhoud

Nieuwe privacywet zorgt voor gelijke spelregels in Europa

Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Ministers hebben in december overeenstemming bereikt over de nieuwe Europese privacywet. De wet wordt in januari formeel goedgekeurd en gaat in vanaf 2018. Op dit moment zijn er in de Europese Unie achtentwintig verschillende regelgevingen op het gebied van privacy. Het nieuwe akkoord zorgt voor één set privacyregels die voor alle leden gelden.

Positief voor data driven marketing

De overeenstemming wordt als positief gezien voor datagedreven marketing. Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA: “We zijn blij dat er een akkoord is over zo’n fundamenteel pakket regels.” Volgens Jan Phillip Albrecht, onderhandelaar van het Europees Parlement, betekent dit minder bureaucreatie en zorgt het voor een gelijk speelveld op de Europese markt.

Gelijke regels voor eerlijke concurrentie

Dat is volgens Janssen erg belangrijk: “Onze inzet is altijd geweest: gelijke monniken, gelijke kappen. Hoe het in de praktijk zal werken, is nog niet duidelijk. Maar dat de regels nu gelden voor alle organisaties die gebruikmaken van gegevens van Europese burgers is voor een klein land als Nederland cruciaal. Onze bedrijven zijn zo beter in staat om te concurreren.”

Openheid inzet persoonlijke gegevens

Janssen benadrukt daarbij het belang van openheid door bedrijven over de manier waarop zij persoonlijke gegevens inzetten. “Consumenten moeten weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed op uit kunnen oefenen op dit proces. Het is ongelooflijk belangrijk dat dit duidelijk is.”

Privacy gespreksonderwerp aan directietafel

De directeur van de brancheorganisatie vindt dat de nieuwe regelgeving ervoor zorgt dat privacy compliance een onderwerp wordt voor de boardroom. “Met een boete van maximaal 4 procent van je wereldwijde omzet is privacy compliance een serieus bedrijfsrisico geworden. Dat is een goede ontwikkeling. De digitale economie is gebaseerd op vertrouwen en respect voor privacy is daarbij van groot belang. Daar moet op het hoogste niveau in een organisatie over beslist worden.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie