Naar inhoud

Nieuwsmedia door gebruikswijze waardevol voor adverteerders

In de achter ons liggende jaren is een duidelijke tendens zichtbaar dat Nederlanders traditionele media zoals nieuwsmedia steeds doelbewuster gebruiken om zich te informeren en op de hoogte te blijven. Social media hebben in dit domein de laatste jaren terrein verloren en worden in 2020 voornamelijk als tijdverdrijf gezien. Van alle media scoren nieuwsmedia in de beleving van de gebruikers het hoogst op actualiteit en informatie. Deze kanalen worden daarnaast in hoge mate vertrouwd en voorzien in de behoefte aan gespreksstof. Het doelbewuste en aandachtige gebruik maakt nieuwsmedia waardevol voor adverteerders.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Mediabeleving 2020’. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar, in opdracht van samenwerkingsverband van buitenreclame-exploitanten Outreach, brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven NDP Nieuwsmedia, brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken Magazine Media Associatie en bond van Adverteerders (bvA).

Dit is de zesde editie van het onderzoek in 25 jaar, hetgeen mogelijkheden biedt om de beleving over langere tijd te volgen. Het veldwerk heeft in februari 2020 plaatsgevonden en is afgerond vlak voor de uitbraak van de COVID-19-pandemie. In een representatieve steekproef zijn aan 1.615 Nederlanders vragen voorgelegd over hun momenten van mediaconsumptie. Met behulp van een gevalideerd meetinstrument geven respondenten op 13 dimensies aan hoe zij die momenten hebben beleefd.

Mediabeleving

De verschijningsvorm van nieuwsmedia blijkt voor de beleving geen grote verschillen op te leveren. Nieuwsmedia als dagbladen, nieuwsplatforms, opiniebladen, dagbladmagazines en nieuws op radio en televisie worden door de gebruikers allemaal als actueel, informatief en betrouwbaar ervaren.

Mediabeleving nieuwsmedia, bron: ‘Mediabeleving 2020

Nuanceverschillen

Toch zijn er tussen dagbladen, nieuwssites plus nieuwsapps, nieuwstijdschriften en nieuwstelevisie ook interessante nuanceverschillen te ontdekken. Dagbladen blijken op de dimensie informatie het hoogst te scoren. Deze dimensie informatie staat voor nuttige, nieuwswaardige, betrouwbare informatie over wat er in de wereld gebeurt.

Nieuwssites en nieuwsapps zijn in de beleving van de nieuwsvolgers met afstand het meest actuele mediumtype. Deze zorgen er volgens de respondenten voor dat zij snel op de hoogte zijn en eenvoudig up-to-date blijven. De onlinenieuwsplatforms scoren bovendien hoog op vertrouwen.

Nieuwsprogramma’s op tv en berichten in de krant hebben een sterk sociale functie. Zij zorgen voor gespreksstof met familie, collega’s en vrienden. Nieuws in tijdschriftvorm heeft naast de informerende functie ook een ontspannende rol – de zogeheten transformatie. In de beleving van de lezers zorgt het lezen van een magazine voor een moment voor zichzelf.

Reclamebeleving

Het doelbewuste en aandachtige gebruik maakt nieuwsmedia waardevol voor adverteerders. De betrokkenheid bij de nieuwscontent zorgt volgens het toegepaste onderzoeksmodel voor aandacht en betrokkenheid van de consument bij de reclameboodschappen.

In het afgelopen decennium is de irritatie over reclame sterk toegenomen. Reclame in traditionele media wordt aanzienlijk beter verdragen dan op social media of in streamingvideo’s. Reclame in huis-aan-huiskranten, dagbladen en magazines kan rekenen op meer tolerantie. Dit komt doordat reclame in deze media in de ogen dan de respondenten nuttige informatie biedt. Ook kunnen lezers irrelevante reclames in printmedia overslaan.

Een ander positief aspect bij de reclamebeleving is het vertrouwen in nieuwsmedia. Het vertrouwen van nieuwsmerken straalt uit naar de reclameboodschappen en dat helpt de adverteerders om de reputatie van hun merken via deze media te versterken.

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie