Naar inhoud

Nissan spoort valse onderdelen op met online merkbescherming

Vervalste onderdelen, die de wereldwijde auto-industrie jaarlijks bijna 45 miljard dollar kost, vormen een belangrijk aansprakelijkheidsrisico voor iedere autofabrikant. Veel van deze onderdelen worden verspreid via online marktplaatsen of op onwettige websites. Voor Nissan is de veiligheid van de klanten het belangrijkste uitgangspunt. De automobielfabrikant heeft inmiddels ruim 30.000 valse onderdelen opgespoord en verwijderd door online merkbescherming.

Verhoogd risico voor automobilist

Door gekopieerde afbeeldingen en bijschriften van het daadwerkelijke product zijn deze advertenties lastig te onderscheiden van het origineel. Hierdoor kopen en installeren automonteurs vaak deze namaakonderdelen zonder dat ze het doorhebben. Dit leidt voor de Japanse autofabrikant tot meer klachten vanuit de klant en het vaker – veelal onterecht – vergoeden van garantiekosten. Voor de automobilist leidt dit tot een verhoogd risico door bijvoorbeeld niet werkende motoronderdelen of remmen.

Strijd tegen namaakonderdelen

Met een samenwerking tussen Nissan en MarkMonitor, een onderneming gericht op online merkbescherming, zijn grote stappen gezet tegen de vervalsing van auto-onderdelen. Namaakauto-onderdelen vormen naast een gevaar voor de automobilist, een bedreiging voor de garantie op hoge kwaliteit van de autoleverancier. Inmiddels zijn op online marktplaatsen en websites meer dan 31.700 namaakproducten en meer dan 125.000 advertenties verwijderd. Dit alles met een totale waarde van 283 miljoen dollar.

Verlagen van merkverwarring

Sinds het partnership in 2013 zijn meerdere belangrijke doelen gerealiseerd, waaronder het vergroten van de klantveiligheid, het verminderen van domeinmisbruik, het verlagen van merkverwarring voor Nissan- en Infiniti-merken en het verlagen van het aantal namaakadvertenties op marktplaatsen wereldwijd.

Detecteren valse auto-onderdelen

“De veiligheid van onze klanten is ons belangrijkste uitgangspunt en namaakonderdelen zorgen voor een onnodig risico”, vertelt Andy Forsythe, brand protection manager bij Nissan. “Wij zetten ons dag en nacht in tegen de vervalsing van auto-onderdelen. Dit partnership geeft ons de mogelijkheid om de verkoop te detecteren en dealers en consumenten te informeren over de mogelijke gevaren die deze onderdelen kunnen meebrengen.”

Bescherming van de klanten

“Nissan heeft proactief stappen ondernomen om de klant te beschermen en ervoor te zorgen dat nagemaakte onderdelen niet in hun handen belanden”, zegt Charlie Abrahams, senior vice president bij MarkMonitor. “Vervalsers zijn voortdurend hun methoden aan het verfijnen om de consument te misleiden. Merken hebben een sterke strategie nodig om de aankoop van namaak te voorkomen. Wij hebben de hulpmiddelen verstrekt om dealers te informeren over de mogelijke gevaren die namaakonderdelen kunnen veroorzaken en een methode om namaakproducten en merkmisbruik op een agressieve manier te bestrijden.”

In het rapport ‘Nissan Putting the Brakes on Counterfeit Parts’ is het partnership beschreven. De studie kun je downloaden op de website van MarkMonitor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie