Naar inhoud

NLE ontwikkelt en innoveert met klanten

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) is de grootste onafhankelijke energieleverancier van Nederland. Het openbreken van de Nederlandse energiemarkt voor elektriciteit en gas is de missie van het bedrijf. Klantgerichtheid speelt daarbij een belangrijke rol. Vorige week organiseerde de onderneming voor het eerst in haar geschiedenis een innovatiepaneldag voor het eigen innovatiepanel met als doel gezamenlijk nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

Summum klantgerichtheid

De dag stond volledig in het teken van inspireren en innoveren. “Innoveren doe je niet alleen, maar juist samen met je klanten in de vorm van co-creatie”, verklaart Olaf Ouwerkerk, Voice of the Customer bij NLE. “Wij hebben zelf ook niet alle kennis in huis en stellen ons graag kwetsbaar op richting onze klanten. We laten hen onderdeel uitmaken van onze organisatie en dat blijkt een succes te zijn.”

Innovatiepanel

Het idee voor een innovatiepanel ontstond begin 2014. Omdat de energieleverancier zich meer wilde ontwikkelen in het innovatiedomein, besloot het een panel in het leven te roepen. De organisatie riep via een dagbladadvertentie crazy ones op; early adopters en consumptiepioniers met een voorliefde voor nieuwe technologie. Het zorgde binnen 2 dagen voor ruim 5.000 aanmeldingen.

Fysieke bijeenkomst

Het innovatiepanel heeft de energiemaatschappij het afgelopen anderhalf jaar veelvuldig geholpen bij de (door)ontwikkeling van nieuwe producten en diensten zoals de slimme thermostaat “Anna”, de slimme meter “Anna-inzicht” en meest recent met “Zon erbij”, dat huren van zonnepanelen mogelijk maakt. Ruim anderhalf jaar na introductie was het tijd voor een eerste fysieke bijeenkomst: de innovatiepaneldag.

Doorontwikkeling producten

Met 70 van deze crazy ones is er afgelopen week hard gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van de eigen producten, met een hoop nieuwe inzichten en concrete plannen als gevolg. Daarnaast stond de dag in het teken van kennismaking en inspiratie met onder andere presentaties van Philips HUE, start-up Hyko, een workshop 3D-printing en een groepsdiscussie over hoe algoritmes slimme meters echt slim kunnen maken.

Vervolg in 2016

De succesvol verlopen innovatiepaneldag heeft de onderneming doen besluiten om hier vervolg aan te geven begin 2016.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie