Naar inhoud

Nominaties Digital Marketing Professional van het Jaar 2017

Voor de achtste maal wordt dit jaar de ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’ onderscheiden. De uitreiking van de bijbehorende award vindt plaats tijdens het evenement 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' op donderdag 23 november 2017 in Spant! in Bussum. De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en heeft tot doel het vak van digitale marketeer verder te ontwikkelen en professionaliseren.

Drie genomineerden

Uit meer dan 180 plannen in het werkveld van digitale marketing zijn drie proposities geselecteerd van een hoog strategisch niveau met een duidelijke praktische uitvoerbaarheid. De genomineerden zijn:

  • Renate van Oostveen-Tesselaar, digital marketeer bij Sleeptrade;
  • Francien Tersteeg, interim marketeer & communication professional bij Brandwise;
  • Christina de Wijn, senior project manager bij Brandbase.

Renate van Oostveen-Tesselaar – Sleeptrade

Renate Oostveen-Tesselaar heeft een marketingplan opgesteld voor ANWB-partner CruiseTravel, een reisbureau dat is gespecialiseerd in cruises over de hele wereld. “Hoewel ik aanvankelijk verwachtte dat CRM-componenten de overhand zouden krijgen in het plan, bleek uit mijn analyse dat het voorstel zich zou toespitsen op conversie-optimalisatie”, duidt zij. “De website en de online activiteiten waren ruwweg gesteld niet consistent met de door mij uitgewerkte customer journey. Als gevolg daarvan was sprake van een groot verlies aan traffic in alle fases van funnel.”

“Met mijn plan heb ik oplossingen aangedragen voor dit afhaken van bezoekers, voorstellen gedaan voor een andere inrichting van de touchpoints en aangegeven welke ingrepen noodzakelijk zijn om de funnel zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Daarbij heb ik de uitermate belangrijke rol van de serviceorganisatie een plaats gegeven. De online strategy map heb ik vervolgens uitgewerkt naar de score card om alle kritieke indicatie-indicatoren te verankeren in de organisatie.”

“De reissector is een branche met dunne marges. De eenvoudige en minst ingrijpende punten uit mijn plan zijn inmiddels geïmplementeerd en het conversiepercentage is licht gestegen. De daadwerkelijk drastische ingrepen aan de site vergen echter een aanzienlijk budget en krachtige aansturing vanuit de organisatie. Mede doordat de systemen die op de achtergrond draaien verouderd en niet aan te passen zijn, is een verstrekkende wijziging van de website voorlopig niet mogelijk. De optimale funnel is door deze tekortkoming helaas nog niet gerealiseerd.”

Francien Tersteeg – Brandwise

Francien Tersteeg houdt zich bezig met interim-opdrachten op het gebied van marketing en communicatie. Haar expertise ligt op het terrein van retail en fast moving consumer goods. Tijdens haar opdrachten richt zij zich op ondernemingsstrategie, merkbouw, projectmanagement, implementatie, executie en teambegeleiding. Tijdens een recente opdracht bij HelloFresh heeft zij onder andere een plan opgesteld ten behoeve van een verdergaande inzet van digitale marketing.

De centrale vraag in haar plan gaat over de wijze waarop HelloFresh met behulp van digitale marketing meer klanten kan werven. In 2012 is de maaltijdverstrekker in Nederland gestart met maaltijdboxen. Met passie en enthousiasme is het uitgegroeid tot een omvangrijk bedrijf in diverse landen. Na jaren van succes laten een aantal parameters zien dat de tot dan toe gebruikte marketingmiddelen minder effectief worden. Uit een analyse komen verscheidene mooie kansen voort die de basis vormen voor het gemaakte plan. Dat heeft geleid tot een aangescherpte inzet van marketingcommunicatiemiddelen om de doelstelling van verdere groei te helpen realiseren.

Christina de Wijn – Brandbase

In 2016 heeft Brandbase de introductiecampagne verzorgd van Tikkie, de mobiele applicatie voor betaalverzoeken van ABN AMRO. Christina de Wijn heeft actief aan deze campagne meegewerkt en is tijdens dat traject bijzonder enthousiast geworden over de app. Ze deelt haar positieve ervaringen met familie en vrienden zodanig gepassioneerd, dat de applicatie in korte tijd hét terugbetaalmiddel wordt in haar omgeving. Dit ambassadeurschap is de basis voor haar plan.

De centrale vraag in haar marketingplan is de vraag op welke manier het aantal downloads met 100.000 kan groeien. In eerder stadium is al vastgesteld dat de meerderheid van de gebruikers tussen 20 en 35 jaar oud is. Deze groep is met name actief op WhatsApp en Facebook en gebruikt Tikkie voornamelijk in sociale situaties, zoals tijdens etentjes en stapavonden en bij de aanschaf van gezamenlijke cadeaus.

“Na een uitvoerige analyse kwam ik tot de conclusie dat het aantal gebruikers van de app bij uitstek via digitale kanalen kan groeien”, vertelt Christina de Wijn. “Daarvoor heb ik twee concepten geformuleerd. De ene richting is promotie via de huidige Tikkie-gebruikers, de andere richting is awareness creëren via Facebook-campagnes. Door daarnaast gebruik te maken van WhatsApp is de gestelde doelstelling realistisch te noemen.”

“Het plan heb ik met ABN AMRO gedeeld”, licht Christina de Wijn toe. “De bank heeft op haar eigen wijze invulling gegeven aan mijn voorstellen. Naast mijn ideeën wordt ingezet op search engine advertising en campagnes op social media. In de praktijk blijkt 40 procent van de nieuwe gebruikers voorkomt uit betaalverzoeken via bestaande gebruikers. En dat bevestigt mijn oorspronkelijke aanname dat de Tikkie-gebruikers de beste ambassadeurs zijn.”

De jury

De plannen worden beoordeeld op volledigheid, relevantie en originaliteit. Dit jaar geschiedt dat door een jury die bestaat uit Frans Appels (directeur Netprofiler, medeoprichter van LevelUp Group en bestuurslid Platform Digital Analytics van MOA), juryvoorzitter Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent), Ment Kuiper (directeur CustomerTalk en IDMK Trainingen), Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School en voormalig voorzitter Platform Innovatie in Marketing) en Patrick Petersen (directeur Atmost, auteur en docent).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Nanda van Esdonk van Zorg en Zekerheid, Regina Deinum van Danone Nutricia, Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Klok van Westland Kazen tot Digital Marketing Professional van het Jaar uitgeroepen.

Renate van Oostveen-Tesselaar, Francien Tersteeg, en Christina de Wijn presenteren hun plannen tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 23 november 2017 plaats in Spant! in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden van onder andere Philips Lighting, PostNL, Rijks Museum en Volvo de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij. Daarnaast wordt tijdens de keynotes inzicht gegeven in de digitale transformatie. Zo staat ook Steven Van Belleghem op het podium. Alle deelnemers aan het event ontvangen een exemplaar van ‘Customers the day after tomorrow’, zijn laatste boek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie