Naar inhoud

Nominaties Digital Marketing Professional van het Jaar 2019

Wouter van Marrewijk, Gita Oorburg en Cees Polak zijn genomineerd voor de titel ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2019’. Deze verkiezing vindt dit jaar voor de tiende keer plaats. Op donderdag 21 november 2019 wordt in Spant! in Bussum tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’ – hét evenement in Nederland over digitale marketing – de opvolger van Cas Boland , destijds werkzaam bij het Van Gogh Museum, bekendgemaakt.


Digitale marketing

De jury heeft meer dan 180 plannen bestudeerd en daaruit zijn drie proposities geselecteerd met zowel een strategisch hoogwaardig niveau als een duidelijke praktische en concrete uitvoerbaarheid. De genomineerden zijn:

  • Wouter van Marrewijk, e-marketeer bij Royal Brinkman;
  • Gita Oorburg, senior marketingcommunicatieadviseur & campagnemarketeer bij VGZ;
  • Cees Polak, team lead brand partnerships bij de Bijenkorf en voorheen senior retail media manager bij bol.com.

Deze genomineerden presenteren hun plannen aan het grote publiek tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’.

Wouter van Marrewijk – Royal Brinkman

“Royal Brinkman is een toeleverancier voor de glastuinbouw”, licht Wouter van Marrewijk toe. “Wij bieden kwekers een brede ondersteuning – van kleine verbruiksgoederen tot complexe technische projecten. Onze focus is sterk gericht op digitalisatie en internationalisatie. Vanuit mijn rol als e-marketeer ben ik verantwoordelijk voor de internationale e-commerceactiviteiten. Voor de internationale webshop hebben we het genereren van traffic en leads als doel, gericht op kwekers uit landen over de hele wereld waarvoor we geen land-specifieke website hebben.”

“In een aantal landen zien we dat het goed werkt wanneer we een gerichte aanpak hebben met een land-specifieke website en lokale e-commercemedewerkers. Voor de globale website Royal Brinkman was voorheen voornamelijk sprake van een one-size-fits-all-benadering. Voor dit plan is gericht gekeken naar de lokale markt in de Verenigde Staten van Amerika. Daarvoor heb ik de huidige performance van de internationale website in de VS geanalyseerd.”

“Vanuit deze analyse heb ik een voorstel opgesteld hoe we in dat land kunnen groeien door middel van een land-specifieke werkwijze via verschillende kanalen, zoals e-mail, Google Ads en display advertising. Voor een succesvolle benadering van de Amerikaanse klanten en prospects heb ik een gestructureerd format opgezet, waarmee we de voortgang van de digitale campagnes kunnen meten. Na de presentatie van het plan hebben verschillende vervolgmeetings met de salesmanagers en de e-commercemanagers plaatsgevonden.”

“Dit zijn inhoudelijk goede gesprekken geweest over de verdere uitrol van het plan in de VS. Besloten is om het format van het plan mee te nemen in de onlinemarketingplannen voor 2020. De inzichten die we hebben verkregen door de focus echt te leggen op een specifiek land hebben tot de conclusie geleid dat wij ons meer dienen te richten op de kwaliteit van de leads dan op de kwantiteit van de leads. Dit wordt ook meegenomen in onze plannen voor volgend jaar.”

Gita Oorburg – VGZ

“In Nederland zijn jongeren wettelijk verplicht een eigen zorgverzekering te hebben op de eerste dag van de maand nadat ze 18 jaar zijn geworden”, duidt Gita Oorburg. “Jaarlijks zijn dit ongeveer 200.000 jongvolwassenen en maandelijks dus zo’n 17.000. Voor ons als zorgverzekeraar is dit natuurlijk een interessante doelgroep om buiten de eindejaarcampagnes om te benaderen. Maar hoe bereik je een doelgroep voor wie een zorgverzekering echt een no-interest product is in de ongeveer twee maanden voor ze 18 jaar worden?”

“Als campagne-idee hebben we daartoe een Snapchat-quiz ontwikkeld. Want van het tandenpoetsen vroeg in de ochtend tot het kijken naar Netflix laat in de avond – 17-jarigen snappen wat af op een dag. Snappen zit ze namelijk in het bloed. Wat deze 17-jarigen echter nog niet vatten, is het hoe en wat van een zorgverzekering als ze straks 18 worden. Met de quiz helpen we deze doelgroep om de ins & outs van een zorgverzekering beter te begrijpen.”

“Via de campagnemiddelen krijgen jongeren een Snapchat-code. Als ze deze snappen, komen ze op een actiesite waar ze een quiz vol grappige gifjes kunnen spelen. Na elke vraag krijgen ze uitleg over het antwoord. Aan het einde krijgen ze een advies welke aanvullende modules handig voor ze kunnen zijn. Door de quiz kunnen ze op een luchtige manier kennismaken met een zorgverzekering die bij hen past en die inspeelt op hun behoeften.”

“We hebben het afgelopen jaar op verschillende manieren uitgeprobeerd hoe we deze lastige doelgroep het beste kunnen benaderen. Zo loopt er een campagne via search engine advertising (SEA), sturen we verjaardagskaarten naar bijna 18-jarigen uit onze eigen database en hebben we een displaycampagne gedaan op Facebook, Instagram en Snapchat. Ook hebben een actie gedaan met influencer Jesse Hoefnagels op Instagram die in september 2019 zelf 18 jaar is geworden.”

“Bij de uitwerking van het plan hebben we vooral veel geleerd. We hebben eind augustus 2019 op grond van onze bevindingen besloten om de 18-jaar-campagne gedeeltelijk te onderbreken. En de uitingen op Facebook en Instagram en in display advertising zijn per 1 september van dit jaar uitgezet. De kosten en de opbrengsten waren namelijk niet in verhouding. Wel versturen we nog verjaardagskaarten naar bijna 18-jarigen en het SEA-onderdeel is ook gecontinueerd.”

“Inmiddels zien we dat de instroom van 18-jarigen hoger is dan in voorgaande jaren. De actie met de influencer heeft veel traffic gegenereerd naar de Snapchat-quiz. We zijn dus goed zichtbaar geweest. Echter, het levert geen zichtbare extra piek op in de afgesloten polissen. Dat is op zich ook wel weer logisch, aangezien de volgers van Jesse Hoefnagels lang niet altijd ook bijna 18 jaar zijn. We zijn daarom nu een samenwerking aan het voorbereiden met een platform voor studiekeuzeadviezen.”

Cees Polak – bol.com

“Met de sterke groei die bol.com heeft doorgemaakt als onlineretailer, is ook het bereik enorm toegenomen”, vertelt Cees Polak. “Inmiddels staat het platform steevast in de top 5 van de websites met het grootste online bereik in Nederland. Door de grote hoeveelheden shopper data die als gevolg daarvan worden verzameld en geanalyseerd, is bol.com naast een grote retailer ook een interessante mediapartij geworden.”

“Met deze unieke data kan het gedrag van consumenten van A tot Z worden doorgemeten. Daardoor kunnen nieuwe campagnes nog relevanter worden ingezet en kan de performance aanzienlijk worden verbeterd. Binnen de organisatie is voor dit doel een separaat team – bol.com Retail Media Groep – aangesteld dat zich bezighoudt met de samenwerking op het terrein van de media met geïnteresseerde leveranciers.”

“In mijn onderzoek heb ik de wensen en behoeften ten aanzien van effectieve onlinemarketingcampagnes van een voor bol.com nieuwe doelgroep – de media- en marketingmanagers van leveranciers – in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat deze doelgroep veeleisender is dan de traditionele trademarkteer en vraagt om flexibiliteit, zoals A/B-testen, brand lift studies, data sharing, conversiedata en custom audiences tijdens campagnes.”

“Op basis van deze inzichten heb ik een strategie opgesteld waarmee deze doelgroep kan worden bediend. Ook is het potentieel van deze aanpak in een businesscase vertaald. De afgelopen tijd hebben een aantal pilots plaatsgevonden, waarbij elementen uit deze strategie zijn toegepast. In de uitwerking hebben we gemerkt dat het essentieel is om te weten met wie je precies aan tafel zit en wat de onderhavige budgetten zijn.”

“Duidelijk is geworden dat deze aanpak de manier is om je als retailer te onderscheiden van andere – traditionele – media, de waarde van je shopper optimaal te benutten en aanspraak te maken op de beschikbare marketing- en mediabudgetten. Wel is er continu spanning tussen de schaalbaarheid en de automatisering versus het bieden van maatwerk. Maar dit is een uitdaging die iedere marketeer tegenwoordig heeft.”

Samenstelling jury

De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en CustomerTalk en heeft tot doel digitale marketing als vakgebied verder te ontwikkelen en te professionaliseren. De plannen worden beoordeeld op volledigheid, relevantie en creativiteit. Dit jaar wordt dat gedaan door een jury die bestaat uit juryvoorzitter Egbert Jan van Bel (onderzoeker, docent en auteur), Bart Meerdink (kerndocent Beeckestijn Business School) en Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Cas Boland van het Moco Museum met een plan voor het Van Gogh Museum, Renate Tesselaar van Sleeptrade met een plan voor ANWB Cruise Travel, Nanda van Esdonk van Zorg en Zekerheid, Regina Deinum van de Accell Group met een plan voor Danone Nutricia, Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van RaisingResults met een plan voor Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Kok van Arti Film met een plan voor Westland Kazen uitgeroepen tot ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie