Naar inhoud

Nominaties Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekendgemaakt

De tien bedrijven die het best hebben gescoord op klantvriendelijkheid in 2016 zijn bekend. De genomineerden zijn tijdens de jaarlijkse nominatietour van het “Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’ op de hoogte gebracht. De kanshebbers voor de titel ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2017’ zijn Coolblue, Efteling, EMTÉ Supermarkten, Greetz, IKEA, Landal GreenParks, Miss Etam, Pearle, Specsavers en Van der Valk. De winnaar wordt bekendgemaakt op 20 april 2017 in het Beatrix Theater in Utrecht.

Vijf nieuwkomers

Onder de tien genomineerden is een aantal bekende namen terug te vinden, onder andere oud-winnaars IKEA, Landal GreenParks en Miss Etam. Toch zijn er ook maar liefst 5 nieuwe bedrijven de top 10 binnen gekomen. Efteling, Greetz, Pearle, Specsavers en Van der Valk horen voor het eerst bij de tien klantvriendelijkste bedrijven.

Verwachtingen steeds hoger

“Wij kijken er niet van op dat er veel nieuwe bedrijven in de top 10 staan”, aldus Gerrit Piksen, projectmanager van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. “De afgelopen jaren zagen we steeds meer verschuivingen. Het ene jaar win je, het volgende jaar duikel je de top 10 uit. Dat betekent niet dat je het niet goed hebt gedaan, maar de scores worden steeds hoger. Als je het goed doet, verwachten klanten ook steeds meer van je. Dat moet ook, zo blijft de service op een hoog niveau.”

Voortdurend hogere scores

Het hoge niveau blijkt wel uit de scores, die ook dit jaar weer hoger liggen. Een trend die al een aantal jaren is te zien. Dit jaar is een score van minimaal een 8 nodig voor een plaats in de top 10. De gemiddelde score van tien klantvriendelijkste bedrijven is dit jaar een 8,1, een tiende hoger dan vorig jaar.

Greetz grootste stijger

Een aantal nieuwkomers in de top 10 scoorde voorgaande edities al hoog. Zo eindigde Van der Valk vorig jaar net buiten de top, op plaats 11. De Efteling, Pearle en Specsavers scoorden afgelopen jaar ook hoog, maar behaalden de ondergrens van minimaal 100 waarnemingen niet. De hoge notering van Greetz is echter opvallend. Vorig jaar stond het bedrijf nog op plaats 43. Daarmee is het, ongeacht de uiteindelijke ranking in de top 10, de grootste stijger van 2017.

Omvangrijkste verkiezing

De prijs voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt sinds 2007 uitgereikt en is een initiatief van marktvindersbureau SAMR en Beeckestijn Business School. Egbert Jan van Bel is met zijn bestseller ‘Kloteklanten’ grondlegger van de verkiezing. Eerdere edities zijn gewonnen door ANWB, Jumbo (2x), IKEA, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam, PLUS en Simyo. Aan de verkiezing gaat een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. In 2016 zijn er ruim 50.000 waarnemingen opgehaald. In totaal zijn ruim 220 bedrijven beoordeeld en daarmee is deze verkiezing de grootste verkiezing van Nederland.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie