Naar inhoud

Noodzaak bij- en omscholing onderschat in financiële sector

De toenemende digitalisering in de samenleving – zeker in de financiële sector – vraagt om omscholing en bijscholing van personeel. Op deze manier zijn medewerkers in staat om relevant te blijven voor hun huidige werkgever of in de gelegenheid om elders ander werk te vinden. Dit is een verantwoordelijkheid van zowel werknemers als werkgevers. Financial services – zoals verzekeraars, banken, kapitaalmarkten en vermogensbeheerders – automatiseren en gebruiken meer en meer moderne technieken. De medewerkers hebben daarbij niet de hoogste prioriteit.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Financial services talent trends 2020 – The upskilling imperative for financial services firms’ van accountants- en adviesorganisatie PwC. Het rapport is gebaseerd op mondiaal onderzoek onder 400 chief executive officers van organisaties in de financiële sector. Daaruit blijkt dat in deze bedrijfstak op het gebied van de verbetering van de digitale skills een lichte achterstand is opgelopen.

FinTech en BigTech

“FinTech en BigTech maken de komende jaren een steeds belangrijker onderdeel uit van het landschap van financial services. De verwachting is dan ook dat zeker binnen nu en vijftien jaar de financiële sector er qua werkzaamheden – en dus ook qua banen – anders uitziet dan nu”, duidt Vanessa van de Wiel, director people & organisation bij PwC. “Uit ons onderzoek blijkt dat 64 procent van de chief executive officers verwacht dat tegen 2030 artificial intelligence (AI) en big data steeds meer de basis van de dagelijkse beslissingen worden.”

Connectie met klanten

“Met andere woorden, in de financiële sector gebeurt heel veel in de komende jaren. Uit de resultaten van het onderzoek kun je ook opmaken dat 61 procent van de chief executive officers denkt dat over een aantal jaar banken zijn omgevormd tot IT-bedrijven, terwijl de vraag naar soft skills alleen maar toeneemt. De mens blijft een cruciale rol spelen in de toepassing van technologie, maar vooral ook in de connectie tussen collega’s en met klanten.”

Hoge verwachtingen

“De lat voor ondernemingen in de financiële sector ligt hoog. De samenleving verwacht dat deze bedrijven meebewegen – en het liefst nog vooroplopen – in met name de digitale trends”, stelt Bas van de Pas, partner bij PwC. “Daarnaast is er een sterke druk vanuit de financiële markten om de winstgevendheid op peil te houden of te verbeteren. Dit betekent dat medewerkers beter digitaal onderlegd moet worden en dat de focus komt te liggen op andere vaardigheden.”

Noodzaak scholing

“Ook verdwijnen er in de komende jaren banen in de financiële sector, maar worden er tegelijkertijd nieuwe rollen en taken gecreëerd – net zoals we in de afgelopen jaren al hebben gezien. Het onderzoek leert dat 94 procent van de chief executive officers verwacht dat scholing nodig is om in de branche werkzaam te blijven. Bij- en omscholing is noodzakelijk om medewerkers mee te nemen in deze tendens of om te scholen zodat mensen worden klaargestoomd voor een andere bedrijfstak – zowel vanuit de zorg voor die mensen als vanuit financiële overwegingen.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie