Naar inhoud

Nooit meer koopjes mislopen met een retailnavigatiesysteem

Iedereen scoort graag een koopje. Of het nu gaat om dat perfecte zomerjurkje of een toffe gadget, een flinke korting maakt je aankoop nét dat beetje leuker. Dat is dan ook waarom uitverkoopperiodes, zoals de zomersale, nog steeds zo immens populair zijn. Daartegenover staat echter dat producten tijdens deze periodes meestal twee keer zo snel uitverkopen. Het resultaat: de frustratie omdat het gewenste item niet meer op voorraad is, komt bijna net zo vaak voor als dat gevoel van blijdschap wanneer je wél een koopje scoort.

Op dit gebied loopt de hoofdstaat achter in vergelijking met webshops. In een online omgeving zien klanten in één oogopslag of een item is uitverkocht, maar in een fysieke winkel is dit vaak minder duidelijk. Veel retailbedrijven hebben meerdere filialen verspreid over verschillende steden. Dit kan betekenen dat wanneer een item in de ene winkel is uitverkocht, deze misschien nog wel op voorraad is in een ander filiaal. Tijdens sale-events verspillen klanten vaak veel tijd aan het bezoeken van de drukste locatie met de minste voorraad, met name omdat medewerkers vervolgens een voor een andere filialen moeten bellen om de voorraad daar te checken.

Grote frustraties

Dit soort situaties leiden snel tot frustraties en hoogoplopende emoties, zoals beelden van de Black Friday-uitverkoop in de Verenigde Staten vaak aantonen. Voor de klant is de winkelervaring tijdens een populaire uitverkoopsterk afhankelijk van of het lukt om een goede deal te scoren. Lukt dit niet? Dan voelt de klant zich vaak teleurgesteld. Het goede nieuws is dat digitale technologie ervoor kan zorgen dat dit soort uitverkoopperiodes veel soepeler en prettiger verlopen, resulterend in een betere klantervaring.

Retailnavigatiesysteem

De inspiratie voor het digitaliseren van sale-events komt van het navigatiesysteem, dat automobilisten voorziet van routeinformatie en op tijd waarschuwt voor mogelijke incidenten op de route. Hierdoor zijn mensen in staat plannen te wijzigen en de snelste weg naar hun eindbestemming te nemen. Het systeem doet dit door informatie te versturen via zijn complete netwerk.

Uitverkoopervaring

Precies dit systeem kan de sleutel zijn voor een prettigere uitverkoopervaring. Retailbedrijven hanteren momenteel vaak verschillende applicaties die de eindgebruikerservaring dienen te verbeteren, zoals de mogelijkheid tot het checken van de voorraad als klanten hier om vragen. Maar op het moment dat een van deze applicaties stopt met werken, kan het even duren voordat het precieze probleem is vastgesteld. En dat komt de klantervaring juist niet ten goede.

Netwerkinzicht

Retailers moeten dus zorgen voor een compleet netwerkinzicht om het meeste uit hun netwerken te halen. Door netwerkgebruik te monitoren, kunnen retailers vaststellen welke applicaties slecht functioneren en dat biedt ze de flexibiliteit om het probleem snel op te lossen. Net zoals een navigatiesysteem auto’s omleidt in het geval van file, kunnen retailers de netwerkinformatie gebruiken om klanten te informeren welke filialen het drukst zijn tijdens sale-events. In plaats van onnodig te hoeven wachten tijdens het winkelen, kunnen klanten – mochten zij dit willen – bijvoorbeeld via pushnotificaties direct worden doorverwezen naar de winkels die de gewenste items nog op voorraad hebben. Dit leidt tot een betere klantervaring.

Winkelervaring

Daarnaast is het WiFi-netwerk van een winkel te gebruiken om de online winkelervaring te verbeteren en om een betere verbinding tussen de online en fysieke winkels te faciliteren. Dit betekent dat als een bepaald artikel niet meer op voorraad is in het magazijn, en dus ook online niet meer beschikbaar is, klanten doorverwezen kunnen worden naar fysieke filialen die het artikel nog wel op voorraad hebben.

Privacy

Wanneer het netwerk op optimale wijze wordt ingezet, kan dat de klantervaring in de winkel tijdens sale-events verbeteren. Dat staat als een paal boven water. Daarbij is het wel belangrijk om rekening te houden met privacy. Sommige mensen voelen weinig voor marketing op basis van de locaties die ze hebben bezocht of de artikelen die ze hebben bekeken.

Vrijwillig

Daarom is het belangrijk om een dergelijk verkoopnavigatiesysteem alleen uit te rollen op vrijwillige basis. Met andere woorden: klanten moeten deze functie eenvoudig kunnen uitschakelen als ze er geen gebruik van willen maken. Maar wanneer het systeem op de juiste wijze wordt ingezet, leidt dit tot vele voordelen – waaronder een betere winkelervaring voor de klant en een hogere omzet voor het bedrijf.

De auteur is country manager Benelux bij IT-dienstverlener Riverbed.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie