NOS dé inspiratiebron voor het digitale denken in Nederland

Het digitale denken in Nederland is het afgelopen jaar het meeste verder gebracht door NOS. De omroeporganisatie heeft daarvoor de ‘Grand SpinAward’ ontvangen. De organisatie is opgevallen met de redactionele producties rondom ‘Onder de duim’ over het gebruik van social media en ‘Ik zie wat jij niet ziet’ over depressiviteit. De omroep wordt geroemd om zijn innovatiekracht en doorzettingsvermogen op het digitale vlak, waarmee de journalistiek als geheel naar een hoger plan wordt gebracht.

Tim Hofman is uitgeroepen tot ‘Dutch Celebrity 2019’. Van de nieuwe generatie sterren, geboren en groot geworden op Snapchat, YouTube, Facebook en andere digitale hotspots is hij de maker van de creatiefste innovatie van afgelopen jaar. De programmamaker heeft gezorgd dat het kinderpardon weer in de belangstelling is gekomen. Dit heeft hij gedaan door met zijn YouTube-format BOOS een item te maken met het 9-jarige Iraakse jongetje Nemr. Hij laat zien dat je met extra aandacht het verschil kunt maken.
Winnaars SpinAwards 2019
De ‘SpinAwards’ zijn de prijzen voor creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. In totaal zijn dit jaar 41 prijzen uitgereikt.
Website
- Goud: SpangaS, KRO-NCRV
- Goud: De Digitale Rijpingskelder, Isobar
- Zilver: Below The Surface, Q42 & Fabrique
E-commerce
- Goud: Rituals, global redesign
Digital campaign
- Goud: Je bent één klik verwijderd van cybercrime, FCB Amsterdam
- Zilver: Car Commercial To Go, DDB Unlimited
- Zilver: Knalplanga, Roorda Reclamebureau
Social media
- Zilver: Face it, Buutvrij for life
- Zilver: Ontspoord – de eerste WhatsApp-thriller van Nederland, Johnny Wonder
- Zilver: Doritos Collisions: The Livestream Battle, Fitzroy
Mobile
- Goud: Smartify, MOBGEN | Accenture Interactive
- Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR
- Zilver: AH Tech app, &samhoud media en &ranj
Game
- Goud: The Lockdown, CODE D'AZUR
- Zilver: DJI. Gamification tijdens detentie, Kaliber
Augmented reality & virtual reality
- Goud: Zappmissie Live VR-game, KRO-NCRV, Gamedia, United
- Goud: The Lockdown, CODE D'AZUR
- Zilver: WKZ-maatje, &samhoud media
Artificial intelligence & voice
- Goud: Chefkok BinnensteBuiten, Embot, KRO-NCRV
- Goud: Travel Assistant by KLM, CODE D'AZUR
- Zilver: Auping Bedtijdverhaal, Greenhouse & Mindshare NL
Digital service idea
- Goud: Extra Teamlid, Greenberry & Garage2020
- Zilver: YoungOnes #eigenbaas, Freshheads
- Zilver: SmartOcto Tentacles, Fabrique & SmartOcto
Design
- Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR
- Zilver: End Family Fire, Droga5, Superhero Cheesecake
User experience
- Goud: Snelweg Sprookjes, achtung! Mcgarrybowen
- Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR
Content
- Zilver: Car Commercial To Go, DDB Unlimited
- Goud: Knalplanga, Roorda Reclamebureau
- Goud: ONDER DE DUIM Hoe je telefoon jou in z'n greep houdt, NOS
Media
- Goud: Car Commercial To Go, DDB Unlimited
- Goud: #myfirstblood, 2Basics Marketing & Sports
Innovation
- Goud: Extra Teamlid, Greenberry & Garage2020
- Zilver: The Lockdown, CODE D'AZUR
- Zilver: DJI. Gamification tijdens detentie, Kaliber
Young talent
- Goud: Mazehunter
- Zilver: PrivEZ
- Zilver: JAMSPACE
Digital Celebrity
- Goud: Tim Hofman
Grand SpinAward
- NOS