Naar inhoud

Nuancering van de hype over de digitale transitie in China

De hype over China en met name de public relations van grote internetbedrijven in dat land behoeven een duidelijke nuancering. Dat kan alleen aan de hand van on the ground ervaringen met onder andere nieuwe retailconcepten en de digitale innovatie in de volksrepubliek. Ook de vermeende morele crisis die de Chinese samenleving de afgelopen decennia heeft geteisterd, verdient voor een goede duiding een uitgebreide analyse.


Digitale innovatie in China

Met die insteek heeft China-volger Ed Sander 28 artikelen – die hij heeft geschreven in de periode september 2018 tot en met april 2020 – gebundeld in ‘ChinaTalk 6 – Pandadoders en Drakenknuffelaars’. De publicatie is opgedragen aan alle China-watchers die waar nodig pandadoders en drakenknuffelaars durven te zijn. Van 2011 tot 2013 deed de auteur twee jaar vrijwilligerswerk in China. Daar werkte hij als marketingconsultant voor een aantal Chinese non-profitorganisaties in Xi’an. Hij was tevens onlinemarketingmanager voor het Xi’an International Business Forum.

ChinaTalk 6 – Pandadoders en Drakenknuffelaars

Natuurlijk heeft China lovers and haters. Niet iedereen is enthousiast over de methodes die de regering hanteert om haar ambitieuze doelen te bereiken. Daar mag je ook iets van vinden. De mastercolleges die Ed Sander tijdens de studiereis iedere ochtend geeft, helpen je om als buitenstaander hierover een genuanceerder beeld te vormen. Want zoals Johan Cruijff ooit zei: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”

Ed Sander heeft het door en kan als geen ander met geweldige kennis en inzichten de oorzaak der dingen in China duiden. Want alles is anders dan het lijkt. Dat blijkt niet alleen uit de prikkelende lezingen van deze China-expert, maar vooral ook tijdens zijn deskundige toelichting op de retailconcepten en productiebedrijven die we met Focusplaza bezocht hebben in Beijing, Hangzhou en Shanghai.

Uit het voorwoord van Gerrit Grievink, directeur en oprichter van retailkennisnetwerk Focusplaza


Nuancering van de hype

In 2014 heeft Ed Sander samen met Jessica Sun ChinaTalk opgericht. Samen delen ze op verschillende manieren kennis over China. Voor dit platform verzorgt Ed Sander lezingen, gastcolleges en studiereizen over internet, e-commerce, social media, nieuwe retailconcepten – New Retail – en digitale en mobiele innovatie in het land. Het nieuwe e-book kun je gratis downloaden op de website van ChinaTalk. Ook kun je daar tegen kostprijs een gedrukt exemplaar aanvragen. Tevens vind je er mogelijkheden om het platform daadwerkelijk te steunen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie