Naar inhoud

Nucleus Research beoordeelt BI-leveranciers

\'Klanten zoeken leveranciers die ze ook kunnen begeleiden in hoe Business Intelligence (BI) specifiek aangepast kan worden aan de behoeften van de business\', zo concludeert het Amerikaanse onderzoeksbureau Nucleus Research in het afgelopen december verschenen \'Business Intelligence Scorecard\'. Het onderzoek, gebaseerd op data verkregen van klanten van BI-spelers en andere gebruikers in de markt, geeft praktische tips over het succesvol toepassen van BI, marktconclusies en een beoordeling van de (internationale) BI-leveranciers.

Nucleus Research

Uit de analyse van Nucleus blijkt dat leveranciers van BI-software binnenkort hun suites gaan uitbreiden met verticale (branchespecifieke) oplossingen en betere mogelijkheden voor visualisatie. De sleutel voor het ontsluiten van een brede groep eindgebruikers, dus niet alleen de zogenaamde power users, zijn tools die voor nieuwelingen toch intuïtief te begrijpen en te gebruiken zijn. Daarnaast zullen BI en het zogenaamde predictive analytics, hulpmiddelen die helpen vooruit te plannen in plaats van achteraf te analyseren, steeds meer worden samengevoegd. Dat de leveranciers deze ontwikkelingen onderschrijven bleek in het afgelopen decembernummer van ITcommercie, waar vijf toonaangevende BI-leveranciers bij elkaar waren geroepen voor een interactieve discussie deze conclusies ook trokken. Een opvallend sterke rol in die discussie speelde relatieve nieuwkomer Microsoft, die ook door Nucleus nog even apart wordt genoemd. 'De prijsstrategie van Microsoft en de alomtegenwoordige Microsoft-technologie in de middenmarkt maakt het voor de BI-concurrenten moeilijk om ingangen te vinden in dat deel van de markt', aldus de analisten van Nucleus.

 

De BI-scorecard van Nucleus geeft ook nog een rangorde aan de BI-spelers. Op een totaal mogelijke score van vijf punten kwam Business Objects er als overall winnaar uit met een score van 4,6, Cognos en Hyperion delen de tweede plaats met een score van 4,4. In het rapport staan gedetailleerde analyses van deze top-3 en verder Hyperion, Microsoft, Microstrategy en SAS, gebaseerd op criteria die in vijf hoofdcategorieën zijn onderverdeeld:

 

-          deployment (gemak en snelheid)

-          adoption (gebruikersvriendelijkheid en schaalbaarheid)

-          support (functioneren met beperkte interne kosten voor ondersteuning)

-          business impact (potentieel voor heldere en herhaalbare resultaten)

-          vendor (behaalde resultaten (bij klanten) in het verleden)

 

Meer over de Business Intelligence Scorecard is te vinden op www.nucleusresearch.com  

Momenteel is deze website in ontwikkeling. Heeft u een opmerking, laat het ons weten. Stuur een e-mail naar service@customertalk.nl
Sluit
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie