Naar inhoud

Nuon zet ijsbeer in om klanten energie te laten besparen

De energiemarkt is volop in beweging. Niet alleen hebben energiemaatschappijen na de invoering van de marktwerking te maken met concurrentie, ook worden zij geconfronteerd met bewuste consumenten die voortdurend op zoek zijn naar alternatieve energiebronnen. Niet langer gaat het louter om het leveren van gas en stroom, maar meer en meer draait het om het optimaliseren van de klantbeleving. En dan is juist minder energie een reële optie.

Bewustwording energieverbruik

In dat licht organiseerden energiemaatschappij Nuon en het platform Get in the Ring organiseerden op 21 april 2016 samen de eerste Global Data Challenge voor start-ups. Startende ondernemingen met concrete, data-gedreven producten of diensten werden uitgenodigd hun oplossingen in te zetten voor onze klanten. Hyko sleepte met de ijsbeerlamp die consumenten bewust maakt van het energieverbruik de eerste prijs in de wacht.

Speels omgaan met verbruik

De ijsbeer van Hyko is een slimme, lichtgevende lamp die het energieverbruik in een huishouden realtime zichtbaar maakt. Via een app laat het kinderen en volwassenen op een speelse manier omgaan met energie. Met de ijsbeerlamp mag de prijswinnaar een pilot draaien bij de energieleverancier. “Energie is een onderwerp dat bij veel mensen heel laag op de agenda staat”, stelt Andriy Shmyhelskyy, CEO van Hyko. “Het interesseert ze niet voldoende.”

Verhoging energiebewustzijn

Maar mensen spelen een centrale rol in de nieuwe energiewereld”, aldus Shmyhelskyy. “Hun deelname aan die nieuwe wereld is juist nodig om het energiebewustzijn te verhogen. Met onze onderneming richten we ons op een specifieke doelgroep met een hoog energieverbruik: gezinnen met kinderen. Kinderen leren hun ouders bewust om te gaan met elektriciteit, en andersom. En dat op een speelse, intuïtieve manier.”

Klantgerichte benadering

Cindy Kroon, directeur klanten bij Nuon was één van de juryleden en overhandigde de prijs. “Onze klanten willen op een duurzame, comfortabele en betaalbare wijze kunnen leven”, stelt Kroon. “Zonder daar zelf heel veel tijd en energie in te steken. Ze verwachten dat ze voor hun energievoorziening en slimme oplossingen bij ons in goede handen zijn. Het verzamelen van data, het persoonlijke en klantgerichte maakten Hyko de verdiende winnaar.”

Andere rol energiebedrijven

De groei van hernieuwbare energie en decentrale opwekking, CO2-reductie en ontwikkelingen als elektrisch vervoer vragen om een andere rol voor grote energiebedrijven. Voor deze bedrijven is het daarom van belang voortdurend naar nieuwe oplossingen te zoeken die ervoor zorgen dat klanten goede ervaringen opdoen. Daarvoor is niet alleen de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten van belang, maar juist ook de samenwerking met alle betrokken partijen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie