Naar inhoud

Nut en noodzaak van productinformatiemanagement

Niet voor niets behoort een omnichannel-strategie tot de topprioriteiten van organisaties en wordt veel energie gestoken in consistente productinformatie. Maar liefst 71 procent van de potentiële klanten neemt een aankoopbeslissing op basis van productinformatie en het vertrouwen hierin. Is je informatie niet up-to-date of beschikbaar via het voorkeurskanaal, dan loop je het risico je klanten kwijt te raken en geef je anderen de kans hen voorgoed voor zich te winnen.

Online bestaansrecht door innovatie

Dat e-commerce de afgelopen twee decennia een enorme vlucht heeft genomen, mag duidelijk zijn. Waar een organisatie in eerste instantie haar traditionele offline verkooppunten voorzichtig verlengde met een online outlet, is de wereld inmiddels verworden tot een global marketplace waar innovatie key is om als organisatie online bestaansrecht te hebben. Niet in de laatste plaats omdat de hoeveelheid (product)data evenredig aan de exponentiële groei van online consumptie tot ongekende hoogte is gegroeid. Met alle uitdagingen op het gebied van productmanagement, -marketing en -sales van dien.

Het belang van productinformatie

Klanten willen op elk moment, via elk kanaal informatie kunnen opvragen over je product. In deze zoektocht naar informatie legt iedereen een andere reis af. Van tevoren is moeilijk vast te stellen welke weg de klant verkiest en welke kanalen zijn pad kruisen. Bij zowel e-commerce in business-to-business als business-to-consumer vormt productinformatie één van de belangrijkste assets. Een PIM-oplossing helpt organisaties deze informatie slim te organiseren en te exploiteren over alle kanalen: tekst, documenten, foto’s, video’s, digitaal materiaal en zelfs fysiek drukwerk. Zo bied je één vergelijkbare gebruikerservaring en versterk je tijdens elk contactmoment je boodschap op consistente wijze.

Productinformatiemanagement

De criteria en de overwegingen voor het al dan niet investeren in een PIM-oplossing heeft internetbureau Youwe op een rijtje gezet.PIM Infographic

Keuze voor PIM-oplossing

Is productinformatiemanagement een oplossing voor jouw organisatie? Wat zijn de overwegingen van organisaties om wel of niet te investeren? En zo ja, hoe kies je een pakket dat bij jouw organisatie past? Een PIM-oplossing kent namelijk uiteenlopende toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen op het gebied van productinformatiemanagement, webcontentmanagement, digital asset management, multichannel publishing en web-to-print. De vraag is dan ook welke toepassing of combinatie van toepassingen het beste aan jouw wensen tegemoet komt. Een kritische factor voor succes is daarom een goede inventarisatie van de doelstellingen, behoeften en requirements van de organisatie, om zo te kunnen bepalen welke PIM-oplossing de meeste waarde oplevert voor jouw business.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie