Naar inhoud

Offline en online gecombineerd in speelgoedboek van bol.com

Bij huishoudens in Nederland en België valt dit jaar voor het eerst een papieren speelgoedboek op de mat die offline en online combineert. In ‘Het Grote Speelgoedboek’ van bol.com is een uitgebreide selectie van het op het e-commerce-platform beschikbare speelgoed te vinden. De QR-codes bij de artikelen in het boek kunnen makkelijk door ouders gescand worden met de app van het bedrijf en direct op een verlanglijstje worden gezet. De winkel opent hiermee het verlanglijstjesseizoen van 2019. Wat er dit jaar op deze lijstjes staat, is op basis van eigen data en marktontwikkelingen in kaart gebracht.

Al sinds 2009 verkoopt bol.com speelgoed. Met meer dan 10 miljoen klanten en 21 miljoen artikelen in de winkel ziet het platform snel verschuivingen in de markt. Als er een trend ontstaat, is dat dus direct terug te zien in de data. Wat dit jaar vooral opvalt, is dat spellen – van bordspellen tot kaartspellen – sterk in populariteit stijgen, ondanks de groeiende populariteit van online gaming. En die toenemende belangstelling voor spelletjes is niet alleen zichtbaar onder kinderen.

Strategische bordspellen

“Ons assortiment telt tienduizenden fysieke spellen en deze vliegen de winkel uit”, vertelt Carolien van Brakel, director toys & entertainment ad interim bij bol.com. “Ze worden bovendien steeds uitdagender. Naast de klassieke spellen, komen er steeds meer strategische bordspellen op de markt. Deze zijn eveneens populair onder volwassenen. Daarnaast is ouderwets puzzelen weer geliefd. Niet alleen ouderen, maar ook kinderen zitten graag samen om de tafel om duizend puzzelstukjes in elkaar te leggen. Kiezen kinderen wel voor een spel met een scherm, dan maakt de nieuwe Nintendo Switch grote kans om op de verlanglijstjes te komen.”

Speelgoedtrends van 2019

De tien belangrijkste speelgoedtrends van 2019 zijn het e-commerce-platform:

  1. gamen zonder scherm;
  2. Max-mania;
  3. comeback van klassiek speelgoed;
  4. niet weten wat je krijgt;
  5. interactief intelligent speelgoed;
  6. films als inspiratiebron;
  7. het jaar van de poppen;
  8. verzamelwoede in de schoen;
  9. offline battling;
  10. van primair naar pastel.

Poppen en Max Verstappen

Klassiek speelgoed is in 2019 terug van weggeweest. Barbie, Baby Born en Sylvanian Families staan deze feestdagen weer hoog op de verlanglijstjes van kinderen. Merken als Playmobil en LEGO doen het onveranderd goed. Maar ook minder voorspelbare cadeaus – de zogenaamde verrassingscadeaus – scoren dit jaar hoog in de top 10 van speelgoedtrends. Vooral bij schoencadeautjes vinden kinderen het leuk om niet precies te weten wat ze krijgen, bijvoorbeeld de minifiguurtjes van L.O.L. Surprise en LEGO. “Naast een hang naar nostalgie en gezelligheid, hebben Nederlanders eveneens oog voor hun helden zoals Max Verstappen”, aldus Carolien van Brakel. “Er is sprake van een ware Max-mania in speelgoedland. Van racebanen en hot wheels tot op afstand bestuurbare auto’s – kinderen kruipen graag in de huid van hun held en bouwen hun eigen Zandvoort.”

Interactief en ijsblauw speelgoed

Daarnaast is interactief en slim speelgoed, dat aan de smartphone gekoppeld wordt en zo tot leven komt, in opkomst. “Deze trend is zichtbaar bij LEGO Hidden Side, waar kinderen met behulp van augmented reality een bouwpakket tot leven laten komen”, verduidelijkt Carolien van Brakel. “Met Snapstar, dat kans maakt om één van dé rages van het jaar te worden, kunnen kinderen foto’s maken van poppen voor een green screen, waarna de foto via een app bewerkt kan worden.” Ook films zijn een goede inspiratiebron voor verlanglijstjes. Het langverwachte tweede deel van ‘Frozen’ zorgt nu al voor een groeiende populariteit van de ijsblauwe producten rondom Elsa, Anna en hun vrienden. De populariteit van de film ‘Detective Pickachu’ is goed terug te zien in de verkoop Pokémon-speelgoed.

Offline battling en speelgoed in pasteltinten

Dé hit op het gebied van gaming in 2018 was Fortnite. Dit populaire spel is nu ook in real life te spelen met verschillende Fortnite-speelgoeditems. Vooral NERF Fortnite komt bovenaan de verlanglijstjes te staan deze feestdagen, zo is de verwachting. Ook op het gebied van kleurgebruik doen nieuwe trends hun intrede. Van oudsher heeft veel speelgoed voor kleintjes felle, primaire kleuren. Met de komst van Little Dutch-speelgoed in rustige pasteltinten is hier verandering in gekomen.

QR-codes voor actuele prijzen

‘Het Grote Speelgoedboek’ bevat een aantal leuke tools om het nog makkelijker te maken om offline en online verlanglijstjes te maken. In plaats van productprijzen is bij elk artikel een QR-code te vinden die gescand kan worden met de app van bol.com. Zo komen gebruikers meteen op de juiste plek in de winkel, waar ze het artikel makkelijk kunnen opslaan in een online verlanglijstje. Deze kunnen met bijvoorbeeld oma’s en opa’s gedeeld worden en de prijsinformatie is altijd actueel. Kinderen vinden midden in het boek een verlanglijstposter waar zij hun favoriete cadeautjes op kunnen plakken en versieren met bijgevoegd stickervel. Als ze de poster voor het raam hangen en een foto hiervan per e-mail sturen naar speelgoedboek@bol.com, kunnen ze de gewenste geschenken zelfs winnen.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie