Naar inhoud

Olaf van der Burg wint ‘Dutch Marketing Thesis Award 2019’

De ‘Dutch Marketing Thesis Award 2019’ is uitgereikt aan Olaf van der Burg. In 2017 heeft hij zijn masteropleiding ‘Business and Economics’ cum laude voltooid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met de thesis ‘Gains and pains of upgrading the dining atmosphere: a natural field experiment in the fast food industry’. Zijn afstudeeronderzoek laat zien dat klanten van fastfoodrestaurants meer geld uitgeven bij restaurants met een hogere esthetische sfeer en kennen die etablissementen bovendien een hogere waardering toe.

‘Dutch Marketing Thesis Award 2019’

De award plus een cheque van 500 euro zijn deze week aan hem overhandigd door Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School, namens Platform Innovatie in Marketing (PIM). Dit kennisnetwerk organiseert deze verkiezing in nauwe samenwerking met Marketing Associatie Nederland met als doel een brug te slaan tussen de marketingwetenschap en de commerciële praktijk. Tijdens het event ‘The war on (marketing)talent’ hebben de finalisten hun onderzoeksresultaten gepresenteerd. Eerdere winnaars van de award zijn Mike Broeren en Manon Struijs, die beiden hun masteropleiding hebben afgerond aan de Tilburg University.

Praktisch toepasbaar onderzoek

De praktische toepasbaarheid van de studie van Olaf van der Burg is een belangrijke reden geweest om zijn afstudeerscriptie tot de winnende uit te roepen. “Hij heeft goed onderzocht hoe klanten omgaan met een kwalitatief betere beleving en wat het effect hiervan is op koopgedrag”, stelt juryvoorzitter Hans Molenaar. “Zijn onderzoek leidt tot concrete aanbevelingen die voor veel marketeers en organisaties bijzonder waardevol kunnen zijn. De bevindingen zijn interessant voor fastfoodrestaurants, maar kunnen ook goed vertaald worden naar bijvoorbeeld de retailsector.”

De winnaar van de “Dutch Marketing Thesis Award 2019’ Olaf van der Burg met de juryvoorzitter Hans Molenaar

Luxere uitstraling leidt tot hogere besteding

“Door dit onderwerp ben ik geïntrigeerd geraakt toen McDonald’s met haar McCafé de strijd leek aan te gaan met luxe gepositioneerde concepten zoals Starbucks”, licht Olaf van der Burg toe. “Ik heb vervolgens twee vestigingen van McDonald’s in Rotterdam met elkaar vergeleken: een ‘gewone’ McDonald’s en de meest luxe ter wereld, 400 meter verderop aan de Coolsingel. Daar hoor je bijvoorbeeld klassieke muziek, zijn chesterfieldbanken en midden in die zaak is een luxe wenteltrap. Dat geeft een totaal andere beleving dan bij het reguliere filiaal en het leidt zelfs tot ander consumentengedrag. Klanten van de luxe vestiging vinden de hamburgers lekkerder, de service beter en denken dat de prijzen hoger zijn. Ze blijven gemiddeld vierenhalve minuut langer binnen en besteden 90 eurocent meer per order. Dat is een significant verschil. Overigens zijn niet al die effecten gunstig. In mijn scriptie heb ik daarom ook aanbevelingen opgenomen om een betere balans tussen de voordelen en nadelen te vinden.”

Verdere ontwikkeling van marketingtalent

Naast de inhoudelijke inzichten die het oplevert, heeft de verkiezing van de beste marketingscriptie van Nederland nog een belangrijk effect. “We hadden al voorrondes op de Erasmus Universiteit Rotterdam en moesten daar onze thesis presenteren”, vertelt Olaf van der Burg. “Dat dwingt je om naar buiten te treden en ervaring op te doen. En dat vind ik heel waardevol. Daarnaast vind ik het goed dat deze prijs het vak marketing onder de aandacht brengt.” PIM wil continu ontwikkeling in het marketingvakgebied aanjagen én marketingtalent stimuleren. Met deze award worden beide doelen ondersteund.

Juryleden ‘Dutch Marketing Thesis Award 2019’

De jury van de ‘Dutch Marketing Thesis Award’ heeft dit jaar bestaan uit:

  • Kirsten Jansen-van den Broek, marketing & communication manager bij Undutchables;
  • Christophe Lembregts, assistant professor aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam;
  • Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School;
  • Riko Ooijevaar, domain enhancer & head of personalized journeys & webshop administration bij Coolblue.

De juryleden en finalisten van de ‘Dutch Marketing Award 2019’

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie