Naar inhoud

Omnichannel-benadering biedt het mkb uitgebreide mogelijkheden

De voortgaande groei van e-commerce zal niemand ontgaan zijn. Ook het groeiende aandeel van mobiel shoppen in het online domein mag geen verbazing wekken. In 2016 wordt naar verwachting in Nederland voor ruim 3 miljard euro gekocht op tablets en smartphones, terwijl dat vorig jaar nog niets eens 1 miljard euro was. De moderne consument verwacht van winkeliers een omnichannel-aanpak, waarbij de verschillende kanalen volledig geïntegreerd zijn. Voor het midden- en kleinbedrijf is dit een groeikans: omnichannel verhoogt de loyaliteit bij de klant en levert de winkelier meer omzet op.

Integratie offline en online

Omnichannel betekent dat verkoop en communicatie met de klant verlopen via meerdere kanalen, die allemaal met elkaar verbonden zijn. De consument kiest zelf waar, wanneer en hoe hij wil shoppen. Online en offline zijn volledig geïntegreerd. Productinformatie opvragen, retourneren en ruilen van goederen, aanbiedingen ontvangen, accountgegevens inzien: de klant kan het allemaal, via elk kanaal.

Volledig afstemming functies

De veranderde wensen en eisen van de consument hebben consequenties voor het mkb. Wie mee wil liften op het succes van e-commerce, heeft een goede omnichannel-strategie nodig. Voor de (web)winkelier betekent dit: een goede zoekfunctie bieden, productaanbevelingen doen, backend-systemen integreren en verschillende betaalmogelijkheden bieden. Voor een optimale omnichannel-beleving dienen webshop, fysieke winkel, e-mailmarketing, voorraad- en relatiebeheer volledig op elkaar te zijn afgestemd.

Omnichannel als groeikans

Omnichannel is een groeikans voor het mkb. De klant heeft een betere winkelervaring, wat resulteert in een hogere loyaliteit, een hogere customer value en meer omzet voor de winkelier. Zo realiseerde fashionista Rebecca Minkoff, toen ze overschakelde op omnichannel, binnen een halfjaar 6 tot 7 keer meer verkoop dan daarvoor. “Inspelen op de mobiele revolutie is hierbij van levensbelang”, vertelt Karin Cats, managing director van PocketShop, een aanbieder van native shopping-apps voor online retailers.

Mobiel als eerste device

Mobiel wordt al snel first screen en het aandeel van apps in de totale m-commerce-markt blijft groeien”, aldus Cats. “De Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs becijferde dat tussen 2014 en 2018 de verkoop via smartphones en tablets meer dan verdrievoudigt. Eigen statistieken laten zien dat 85 procent van de app-gebruikers terugkeert als klant en dat een app 30 procent meer conversie oplevert dan een mobiele site.”

Worsteling met strategie

Ondernemers realiseren zich het belang van een goede omnichannel-strategie, maar vele vinden het moeilijk hun weg daarin te vinden”, vertelt Cats. “Bovendien zijn ze druk met hun dagelijkse handel en richten ze hun aandacht liever direct op de klant.” Uit onderzoek blijkt dat een volledige integratie van de backoffice het belangrijkste obstakel is bij het realiseren van een succesvolle omnichannel-strategie.

App onmisbare schakel

Ondernemers zijn blij als ze horen dat hier een oplossing voor is, in de vorm van e-commerce-platformen als Lightspeed en Magento”, licht Cats toe. “Het is ons streven mobiele shopping-apps, die alle gegevens uit de backoffice automatisch overnemen, bereikbaar te maken voor het mkb. Want een mobiele app is voor het mkb een onmisbare schakel in de omnichannel-strategie.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie