Naar inhoud

Omnichannel-benadering millennial voor retail lucratief

De beaconing-techniek is één van de meest innovatieve manieren binnen retail om klantbinding te optimaliseren en versterken. Door middel van de combinatie van de juiste software, wifi-verbinding en beacons kan een winkelier gepersonaliseerde aanbiedingen doen op de smartphone van klanten die in de buurt zijn. Tevens maakt deze techniek het mogelijk om klanten te herkennen, inzicht te krijgen in de koophistorie en persoonlijke loyaliteitspassen te maken. Vooral de jonge generatie in de leeftijd 16 tot en met 34 jaar loopt warm voor het gebruik van deze techniek in winkels.

Aanbiedingen op smartphone van winkels

Deze voorzichtige conclusie mag getrokken worden uit een onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van Aerohive Networks, aanbieder van mobiele netwerkoplossingen. Voor de studie hebben ruim 1.000 Nederlandse consumenten aangegeven in hoeverre zij openstaan om aanbiedingen te ontvangen op hun telefoon van winkels waarin zij zich begeven of waar zij langslopen.

Verschil tussen jonge en oude generatie

Ondanks het feit dat beaconing, de techniek die dit mogelijk maakt, in Nederland nog in de kinderschoenen staat, zegt 36 procent van de jonge generatie open te staan voor het ontvangen van relevante aanbiedingen. Dit is een significant verschil met de oudere generatie in de leeftijd 35 tot en met 54 jaar (13%).

Behoefte aan innovatieve oplossingen

Zowel de Nederlandse retailbranche als de consument zijn nog vrij terughoudend als het gaat om het gebruik van de beaconing-techniek”, stelt Gaby Kroet, countrymanager Benelux bij Aerohive. “Een gemiste kans, want de retailbranche heeft, mede dankzij tegenvallende cijfers, behoefte aan innovatieve oplossingen. Beaconing is één van de zaken die winkeliers kunnen oppakken om te innoveren.”

Tijd voor experimenten met beaconing

"Zeker nu blijkt dat de hedendaagse  jongeren, die zijn geboren met een iPad in de wieg, de markt gaan betreden, kunnen winkeliers niet meer om deze ontwikkeling heen”, meent Kroet. “Beacons en de bijbehorende software hebben in de Verenigde Staten hun toevoegde waarde al bewezen. Er zijn al wat Nederlandse retailers aan het experimenteren met beaconing. Nu is het wachten op navolging.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie