Naar inhoud

Omnichannel-benadering vraagt verbonden kassasystemen

Terwijl bijna iedere consument anno nu volledig connected is, blijft het midden- en kleinbedrijf nog achter. Het merendeel van de ondernemers in het mkb (60%) heeft namelijk nog een eenvoudig afrekensysteem, een zogeheten kasregister. Daarmee loopt het mkb niet in de pas met de consument. Die is inmiddels de hele dag door verbonden en verwacht in een retail- of horecazaak op dezelfde manier bediend te worden als online.

Toekomstige kassa

Dit leert het onderzoeksrapport ‘De toekomst van de kassa – Van afrekenpunt naar bedrijfsautomatiseringssysteem en informatietool’, samengesteld door de Stichting Betrouwbare Afrekensystemen (SBA) in samenwerking met CheckOut.nl, een initiatief van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. Bijna de helft (48%) van de consumenten vindt dat in een restaurant een online kassasysteem met mobiele pin niet mag ontbreken. Dit blijkt uit een ander onderzoek onder ruim 500 consumenten, uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien in opdracht van Cashr, een aanbieder van online kassasystemen.

Connected consument

In winkels (45%), supermarkten (40%) en cafés (22%) is zo’n kassasysteem steeds meer gewenst. Dat geldt ook evenementen en festivals (26%). De online kassa moet koppelen met alle apparaten die de consument op zak heeft. De connected consument is continu online met smartphone, tablet of laptop – om bijvoorbeeld informatie op te zoeken, te communiceren of prijsvergelijkingen te maken. En dat gebeurt niet alleen thuis en op kantoor, maar ook onderweg.

Online kassasysteem

Uit het onderzoek van SBA blijkt bovendien dat de afrekenfunctie van online kassasystemen niet meer het allerbelangrijkste is voor de ondernemer. Het kassasysteem wordt steeds meer een bedrijfsautomatiseringssysteem met informatie die vaker in de cloud wordt opgeslagen. Hier komen alle processen en data samen. Doordat veel ondernemers ook steeds meer online verkopen, worden de bedrijfsprocessen complexer. Daarom hebben ze baat bij de stuurinformatie en koppelingen die een online kassa biedt.

Verzamelen klantgegevens

Volgens SBA kijken veel ondernemers bij de aankoop van een kassa vooral naar de prijs. Ze realiseren zich onvoldoende dat de functie en waarde van hun bedrijf groter wordt naarmate er meer data worden verzameld en deze op een goede manier wordt ontsloten. Hun bedrijf krijgt bij een eventuele verkoop extra waarde dankzij deze nuttige data. Een goed afrekensysteem ondersteunt de ondernemer bovendien op het gebied van bijvoorbeeld de bewaarplicht van 7 jaar en voldoet aan privacywetgeving rondom klantgegevens, betrouwbare opslag van transactiegegevens, managementinformatie en rapportages.

Oplossing in de cloud

Om dezelfde informatie op alle plekken en door diverse partijen in de keten benaderbaar te maken, is cloudopslag een logische oplossing. Gegevens in de cloud moeten echter wel zorgvuldig beschermd, bewaard en ontsloten worden. De betere computerkassa’s van nu ondersteunen ondernemers hierbij. Kassaleveranciers moeten dan wel zorgen voor de noodzakelijke koppelingen vanuit de kassa naar apparaten, andere software of bestanden van de ondernemer of ketenpartners, randapparatuur et cetera, zonder securitygevaren door databeveiliging.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SBA.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie