Naar inhoud

Omnichannel-platform vergroot kansen middenstanders

Hoewel de consument van vandaag eindeloze mogelijkheden heeft om online te shoppen, ontloopt hij de winkelstraten niet. Retailers kunnen hier op in spelen door offline die online faciliteiten aan te bieden. Ook voor de kleinere winkelier is het het aanbieden van een geïntegreerde offline en online winkelomgeving nu binnen handbereik. Met de lancering van een omnichannel-platform wordt de middenstander in staat gesteld het concurrentievermogen te vergroten.

Webshop synchroniseert met kassasysteem

Deze oplossing is op de markt gebracht door Lightspeed, een Canadese leverancier van kassa- en webwinkelsoftware voor retail en horeca. Door middel van dit platform stelt het bedrijf, dat onlangs het Nederlandse e-commerceplatform SEOshop heeft overgenomen, winkeliers met een fysieke winkel in staat om snel een webshop te lanceren die direct synchroniseert met het kassasysteem. Hiermee vergroten zelfstandige kleine en middelgrote ondernemingen in de detailhandel hun concurrentievermogen. Deze omnichannel-aanpak past goed bij de huidige uitdaging waar veel middenstanders mee te maken hebben: consumenten willen niet meer gebonden zijn aan vaste openingstijden, locaties en winkelvoorraden en shoppen hoe en wanneer zij dat zelf willen.

Centralisatie activiteiten en consistente beleving

De omnichannel-oplossing centraliseert alle activiteiten, zoals producten, inventaris en klantgegevens, en biedt een overzicht met verkoopgegevens en rapportages. Tevens zorgt de oplossing voor een consistente merkbeleving, zowel online als offline en via alle devices. Winkeliers kunnen hiermee een breder en internationaal publiek aanspreken (meerdere valuta's, taalinstellingen en tijdzones), engagement creëren met het publiek en een vaste klantenkring opbouwen. Op deze manier kunnen onafhankelijke winkeleigenaren doen waar ze echt goed in zijn én een hogere omzet realiseren.

Toegevoegde waarde lokale winkeliers

Niets is depressiever dan een winkelstraat met lege, stoffige etalages”, zegt Ruud Stelder, oprichter van SEOshop en directeur Global eCommerce bij Lightspeed. “Wij geloven in de kracht en de toegevoegde waarde van lokale onafhankelijke winkeliers. Zij zijn de drijvende kracht achter de lokale economie en zorgen voor gezelligheid op straat. Des te belangijker is het om juist hen een steuntje in de rug te geven. Middels ons omnichannel-platform staan ondernemers sterker in hun schoenen en worden zij geholpen in hun groei naar het merk waar zij altijd al van hebben gedroomd. Een winkelstraat vol creatieve, onafhankelijke en groeiende middenstanders, dat is ons ultieme doel.”

Alleen groei door omnichannel-benadering

De verwachtingen van de consument zijn nooit zo hoog geweest”, aldus Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed. “De koopbeleving moet intuïtief, makkelijk en gepersonaliseerd zijn. Of we het nu hebben over een fysieke winkel of een webwinkel. Het omarmen van omnichannel is de enige manier waarop retailers kunnen groeien. Wij hebben het zwaarste werk al voor hen gedaan, door het creëren van een simpele en intuïtieve oplossing. Met de juiste tools en mogelijkheden in handen, weet ik zeker dat iedere winkelier zijn concurrentievermogen naar een hoger niveau kan tillen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie