Naar inhoud

Omslagpunt van desktop naar mobiel in e-commerce nabij

Wie zijn webshop nog niet heeft afgestemd op de mobiele gebruiker, loopt enorm achter de feiten aan. Het aantal mobiele aankopen staat namelijk op het punt het aantal desktopaankopen in te halen. Bijna de helft (45%) van de verkopen van Nederlands grootste onlineretailers heeft in het eerste halfjaar van 2016 plaatsgevonden via een mobiel device. In Japan en het Verenigd Koninkrijk is dit omslagpunt reeds bereikt en gebeuren online verkopen vaker via mobiele devices dan via de desktop.

Voortdurend veranderd aankoopgedrag

Dit leert het ‘State of Mobile Commerce Report H1 2016’. Dit rapport wordt sinds 2014 jaarlijks gepubliceerd door Criteo, een onderneming gericht op performancemarketing. Het analyseert trends in mobiele commercie om marketeers inzicht te geven in onlinekoopgedrag. Dat is belangrijk omdat de manier waarop consumenten tot hun aankoop komen, blijft veranderen. Voor het rapport in 2016 zijn transactiedata geanalyseerd van meer dan 3.300 onlineretailers die per jaar zo’n 1,7 miljard onlinetransacties voor hun rekening nemen.

Smartphone steeds meer aankoopdevice

De meeste mobiele aankopen worden in de fashionsector gedaan (42 procent), maar de categorieën home- en sportartikelen zijn met een jaar-op-jaar-groei van respectievelijk 16 en 14 procent hard op weg deze sector in te halen. Verder blijkt uit het onderzoek dat steeds meer mobiele aankopen plaatsvinden via een smartphone. De tablet is juist steeds minder populair. Het merendeel van de smartphone-aankopen gebeurt vooralsnog op Android-devices, maar met een jaar-op-jaar-groei van 55 procent is het niet onwaarschijnlijk dat de iPhone dit snel inhaalt.

Strategie gericht op mobiele targetting

“Merken die de mobiele trend begrijpen en zich hierop voorbereiden, hebben een voorsprong op hun concurrentie”, stelt Piet-Hein Kerkhof, managing director Northern Europe bij Criteo. “Iets waar ze de komende maanden, met de feestdagen voor de deur, goed de vruchten van kunnen plukken. Technologische verbeteringen hebben mobiel shoppen makkelijker gemaakt. Marketeers moeten zich nu richten op consumenten in elke mogelijke omgeving en in elke fase van hun conversiepad. Om omzet te vergroten, moeten retailers zorgen voor een sterke app en mobiele website. En een strategie gericht op mobiele targetting hanteren om het contact met shoppers te behouden, waar en wanneer zij ook browsen en hun aankoop voltooien.”

Wereldwijde onderzoeksresultaten

Mobiel shoppen overheerst

Het aantal shoppers dat zich online oriënteert en producten aanschaft, zowel via desktop als mobiel, blijft toenemen. Een toenemend aantal transacties vindt plaats op mobiele apparaten. Retailers met een geoptimaliseerde ervaring gericht op mobiele shoppen, zowel in-app als op mobiele websites, lopen voor op hun concurrentie en blijven aantrekkelijk voor consumenten.

Shoppers met een focus op smartphone

Terwijl aankopen via de tablet gestaag afnemen, wordt de smartphone juist steeds prominenter als voorkeurshopdevice. Dat komt bijvoorbeeld doordat transacties steeds eenvoudiger worden dankzij functies als vingerafdrukherkenning. Maar ook doordat steeds meer retailers een mobielvriendelijke website hebben. Om hun op de smartphone gerichte publiek te bereiken, moeten alle retailers een marketingstrategie hanteren, waarin mobiel centraal staat en er aandacht is voor in-app en een mobiele website. De topmarkten op basis van het aandeel mobiele transacties in verhouding tot retailtransacties, en de landen met het hoogste percentage mobielvriendelijke websites – Japan, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea – zagen inderdaad de hoogste conversieverhouding.

Uitgebreide apps zorgen voor hogere uitgaven

Een slimme, intuïtieve en nuttige shopping-app helpt consumenten moeiteloos shoppen op mobiele apparaten. Functionaliteiten als aanwezigheid op het startscherm, direct laden, offline content, pushmeldingen, personalisatie en toegang tot native functionality zorgen voor consumenten voor een waardevolle ervaring van mobiel shoppen. Merken die zorgen voor zulke functierijke omgevingen en een consistente en relevante ervaring – ongeacht welk device de consument gebruikt – dragen bij aan een hogere retentiegraad en conversieverhouding. Bij retailers met een uitgebreide mobiele app was in het tweede kwartaal van 2016 54 procent van hun mobiele transacties in-app-gegenereerd: een toename van 47 procent ten opzichte van 2015. Via apps worden veel meer aankopen voltooid dan via andere online kanalen en convergeren drie keer zoveel shoppers dan via een mobiele websites. Met een gemiddelde van 127 dollar dat in-app werd uitgegeven, versus 100 dollar op desktop en 91 dollar op mobiele websites, zagen mobiele apps voor het eerst hogere waarden dan op de overige onlinekanalen. Retailers met de meest doorontwikkelde mobiele apps genereren 90 procent meer conversies dan opkomende retailers.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie