Naar inhoud

Omzet e-commerce stijgt extra door recente faillissementen

Nederlandse consumenten geven in de eerste helft van dit jaar € 9,53 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten. Dit betekent een groei van 17,2 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er in de eerste zes maanden € 8,13 miljard online werd besteed. Deze groei wordt mede veroorzaakt door de reeks aan faillissementen die een permanente aderlating voor de winkelstraten in Nederland betekenen.

Sterke toename online verkopen

Dit blijkt uit cijfers van de 'Thuiswinkel Markt Monitor', het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door onderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en mogelijk gemaakt door distributiebedrijf PostNL. Van de € 9,53 miljard aan online consumentenuitgaven1 is € 5,10 miljard, +24,7 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2015, besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding.

Verdere groei verwacht

De overige € 4,44 miljard (+9,6%) is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen. De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet over 2016 meer dan € 19 miljard zal zijn. Vooral in het tweede kwartaal is een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal met 13,3 procent groeiden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ligt het groeipercentage in het tweede kwartaal op 21,8 procent.

Recente faillissementen oorzaak

“De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat”, stelt Gino Thuij, industry lead fashion & lifestyle bij GfK. “We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion.”

65-plussers shoppen meer online

Online kopen wordt steeds populairder onder ouderen. Waar in het tweede kwartaal van 2015 58 procent van de 65-plussers online producten of diensten heeft gekocht, is dit percentage in hetzelfde kwartaal in 2016 gestegen naar 64 procent van de 65-plussers. “De sterke groei aan online shoppende 65-plussers is opvallend”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Stijgend vertrouwen in online markt

“Waar binnen Nederland het aantal online kopers in het tweede kwartaal van 2016 toeneemt met 6,7 procent ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2015, ligt de groei in het aantal online kopende 65-plussers op 13,8 procent%! Hieruit blijkt duidelijk het stijgende vertrouwen van deze doelgroep in de online markt”, aldus Jongen. Het grootste voordeel van online winkelen vinden ouderen het gemak van thuis bestellen. Jongeren vinden het grote assortiment een van de grootste voordelen van online winkelen.

Vooral jongeren kopen mobiel

Hoewel online shoppen aan populariteit wint onder ouderen, is deze groep nog huiverig om hiervoor de smartphone te gebruiken. In het tweede kwartaal van 2016 heeft slechts 4 procent van de online kopende 65-plussers een online aankoop gedaan via de smartphone, ten opzichte van 2 procent in het tweede kwartaal van 2015. Dit terwijl maar liefst een op de vier jongeren van 29 jaar en jonger een online aankoop heeft gedaan met behulp van de smartphone.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie