Naar inhoud

Omzetdalingen en versnelde digitalisering door coronacrisis

De pijn van de coronacrisis wordt gedeeltelijk ook gevoeld in de datagedreven marketingsector in Nederland. 44 procent van de organisaties in die branche is geconfronteerd met een omzetdaling sinds het begin van de crisis, bij 41 procent is de omzet gelijk gebleven. Bij 63 procent leeft de verwachting dat voor data in marketingactiviteiten nu een nog grotere rol is weggelegd. 89 procent ziet dat de COVID-19-pandemie bedrijven en instellingen dwingt om versneld te digitaliseren.

Dit kun je opmaken uit de ‘DDMA Barometer: Juni 2020 uitkomsten – Impact coronacrisis op data-driven marketingsector’ van de gelijknamige branchevereniging. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 70 leden van de vereniging.

Razendsnelle digitale transitie

De coronacrisis brengt digitale transities in een stroomversnelling, zo stelt maar liefst 89 procent van de ondervraagde organisaties. Voor data is door de crisis een nog grotere rol weggelegd in marketingactiviteiten volgens 63 procent. Meer dan de helft van de bedrijven (53%) verwacht dat consumenten deze versnelde transitie moeiteloos kunnen bijbenen. Privacy en gegevensbescherming blijven voor een ruime meerderheid van de organisaties belangrijke onderwerpen. 69 procent zegt dat de crisis dan ook geen aanleiding vormt om minder kritisch te kijken naar privacy. Slechts 16 procent geeft aan hier nu wel wat minder aandacht voor te hebben.

Financiële gevolgen crisis

Meer dan 80 procent van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector verwacht negatieve economische gevolgen van de coronacrisis. 60 procent van de respondenten verwacht daarbij dat de omzet de komende drie maanden daalt. Wat dit betekent voor de eigen overlevingskansen op lange termijn, is voor een grote groep (41%) lastig in te schatten. Een derde kan in elk geval zeker financieel nog meer dan een jaar vooruit. Bij bijna de helft van de organisaties (49%) zijn de marketingbudgetten vooralsnog gelijk gebleven en 42 procent geeft aan dat de budgetten zijn gedaald. Investeringen in marketing en service verlopen bij 41 procent van de organisaties gewoon volgens plan door, terwijl 44 procent de investeringen juist uitstelt.

Toekomstbestendige sector

“Met deze barometer hebben we onderzocht hoe onze leden er na drie maanden coronacrisis voor staan”, vertelt Diana Janssen, directeur van DDMA. “De klappen zijn fors, maar er zijn ook lichtpuntjes. Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil. Een aantal organisaties haalt geplande investeringen zelfs naar voren. De versnelde digitale adoptie en de verder groeiende rol van data in marketing tonen bovendien ook het toekomstbestendige karakter van onze sector. Voor ons zijn de inzichten uit dit onderzoek heel belangrijk om onze leden zo goed mogelijk te kunnen helpen. Dat gebeurt op het gebied van kennisdeling, maar ook in de gesprekken die we voeren in Den Haag en Brussel.”

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie