Naar inhoud

On-demand diensten vooral in trek bij jonge, hoogopgeleide vrouwen

On-demand platforms spelen in op de groeiende behoefte van consumenten om producten of diensten snel en gemakkelijk te ontvangen. Het profiel van gebruikers van dergelijke op-afroep-netwerken als Airbnb, HelloFresh, Thuisbezorgd.nl, Uber en Werkspot ziet er als volgt uit: vrouw, 18 tot 34 jaar, hoogopgeleid, alleenwonend en woonachtig in Flevoland.

Inzet on-demand

Dit profiel komt naar voren uit onderzoek van marktvindersbureau SAMR, in opdracht van Werkspot, het platform dat vakman en klus bij elkaar brengt. In de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar heeft bijna de helft van de respondenten wel eens gebruik gemaakt van een platform als Thuisbezorgd, HelloFresh of Werkspot. Bij 65-plussers ligt dit percentage slechts op 11 procent.

Gezinssamenstelling

Ook opleidingsniveau is een indicator voor het gebruik: de helft van de hoogopgeleiden versus nog geen kwart van de lager opgeleiden zet deze platforms in. Daarnaast is te zien dat vrouwen de platforms vaker inzetten dan mannen en dat gezinssamenstelling van invloed is. Hoe groter een gezin, hoe minder vaak de on-demand diensten worden gebruikt. Regionaal gezien is Flevoland het meest vooruitstrevend, gevolgd door Noord-Brabant en Utrecht.

Gebruikersgemak

De platforms worden vooral ingezet in verband met het gemak dat ze de gebruiker bieden. Ruim driekwart (77%) geeft aan dat dit het belangrijkste voordeel is. Het besparen van tijd wordt ook genoemd door twee derde van de respondenten. De top drie wordt afgesloten door het feit dat men verschillende diensten of producten beter met elkaar kan vergelijken. Voor bijna de helft is dit een groot voordeel (47%). Opvallend is dat 'het komen tot een betere prijs' op de laatste plek eindigt. Dit wordt door slechts 35 procent van de respondenten erkend. Vertrouwen in de kwaliteit door reviews (43%) en het beter vervullen van de behoefte (42%) komen hier nog voor.Afbeelding SAMR

Groei on-demand

Naast de gevestigde namen zoals Uber en Airbnb, zien steeds meer on-demand bedrijven binnen andere branches het licht. Denk aan foodora of Picnic. Vanuit onze organisatie spelen wij in op de klusmarkt, een zeer versnipperde markt die onoverzichtelijk is voor de consument. Gemak en tijdsbesparing zijn belangrijke voordelen, maar voor ons geldt vooral het voordeel dat consumenten vakmannen kunnen vergelijken”, zo vertelt Ronald Egas, CEO van Werkspot. “Ik verwacht dat er nog veel diensten zijn die het traject naar een on-demand oplossing gaan volgen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie