Naar inhoud

Onbewuste beïnvloeding keuzes door online reviews

De digitale en sociale kanalen worden in toenemende mate gebruikt voor het weergeven van meningen over producten en diensten. Die online reviews krijgen dan ook steeds hogere waarden bij de aankoopbeslissingen, vooral ook omdat ze geacht worden niet uit commercieel oogpunt te zijn geschreven. Die recensies zijn een eenvoudig hulpmiddel bij aankoopafwegingen. Keuzes van consumenten blijken zelfs onbewust beïnvloed te worden door online reviews.

Effect online reviews

In samenwerking met Rochelle Mensink van de Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft de vergelijkingssite goedkoopstesimonly.net een onderzoek uitgevoerd naar het effect van online consumentenreviews. Er is onderzocht in hoeverre online reviews de koopbeslissing van sim only abonnementen beïnvloeden.

Hoge waarde recensie

Het onderzoek is uitgevoerd omdat online reviews van hoge waarden blijken voor de koopbeslissing van consumenten. Binnen een handomdraai zijn er een tal van beoordelingen over allerlei producten en diensten te vinden. Dit helpt consumenten om een afweging te maken bij het aanschaffen van een product of dienst. Consumenten gaan er namelijk van uit dat online reviews van consumenten zonder commercieel oogpunt worden geschreven en daarom geloofwaardig zijn.

Effectiever dan reclame

Deze communicatie tussen consumenten, via online reviews, wordt als effectiever beschouwd in het veranderen van gedrag van de consument dan reclame. Dit komt omdat deze informatie onafhankelijk van de organisatie geplaatst is. Met de stijging van het internet als bron voor online reviews is het van belang te begrijpen welke effecten online reviews hebben op de koopintentie van sim only abonnementen. Dit onderzoek brengt daarom het effect van online reviews op de koopintentie van consumenten in kaart.

Verband review en koopintentie

Dit is onderzocht middels een experiment waarbij de participanten verschillende online reviews lazen en zij vervolgens enkele vragen over de gelezen reviews invulden. Uit de resultaten kwam naar voren dat er een sterk positief verband aanwezig is tussen de toon van een review en de intentie om een sim only abonnement af te sluiten.

Onbewuste beïnvloeding

Positieve online reviews blijken een sterk effect te hebben op de koopintentie van een sim only abonnement, terwijl negatieve online reviews de koopintentie sterk laten dalen. De keuzes van consumenten blijken daarom onbewust te worden beïnvloed door het lezen van online reviews. Dit houdt in dat de verkoopcijfers en de reputatie van sim only aanbieders onder andere afhankelijk is van de reviews die online door consumenten geplaatst worden. Online reviews blijken daardoor van hoge waarde.

De onderzoeksresultaten vind je op de website van goedkoopstesimonly.net.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie