Naar inhoud

Onderhandelen over de prijs is geen Nederlandse gewoonte

De lente komt eraan, voor 62 procent van de Nederlanders hét seizoen voor werkzaamheden in en om het huis. Aan voorjaarsklussen geven we gemiddeld 1.568,- euro uit. Bij zulke bedragen verwacht je stevige onderhandelingen met aannemers of verkopers. Dat valt tegen, sterker nog, onderhandelen is tegenwoordig niet meer normaal zegt 45 procent. We vinden het ongemakkelijk (32%) en driekwart van de Nederlanders vindt zichzelf dan ook een slechte onderhandelaar. Zonde, want bijna iedereen (97%) krijgt een goed gevoel van korting.

Jongere generatie onderhandelt liefst anoniem

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.017 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van SNS. Jongeren van 18 tot 30 jaar durven niet meer te onderhandelen, zo leert het onderzoek. 40 procent van de jongeren vindt onderhandelen erg ongemakkelijk. Wanneer de handelsomgeving anoniemer wordt, komen ze meer los. Zo geven jongeren aan dat zij online (55%) en op vakantie (63%) vaker wat van de prijs af proberen te krijgen. 50-plussers hebben significant minder moeite met onderhandelen dan jongeren – 35 procent versus 16 procent – en schamen zich er minder voor – 25 procent versus 11 procent.

Man vindt zichzelf een betere onderhandelaar

De schaamte om te onderhandelen is bij vrouwen ruim twee keer hoger dan bij mannen – 22 procent versus 9 procent. Niet gek dus dat mannen aangeven zelfverzekerder te zijn over hun onderhandelvaardigheden. 30 procent vindt zichzelf een goede onderhandelaar, versus 17 procent van de vrouwen.

Beste onderhandelaars wonen in Drenthe

In de provincie Drenthe vind je de beste onderhandelaars. Ruim een derde (33%) van hen vindt dat hij of zij goed kan onderhandelen. De slechtste onderhandelaars wonen in Zeeland, waar datzelfde percentage op 14 procent ligt. Limburgers voelen zich met 41 procent het meest ongemakkelijk als er onderhandeld moet worden, daar hebben Drentenaren – niet verrassend – significant minder last van (12%).

Nederlanders krijgen een goed gevoel van korting

“Nederlanders zijn dol op voordeel. Toch vinden we het lastig erom te vragen”, vertelt Ton Timmerman, directievoorzitter van SNS. “Juist bij grote uitgaven loont het om toch eens de onderhandelaar in onszelf naar boven te halen. Op jaarbasis kan dit meer opleveren dan bezuinigen op wekelijkse boodschappen. Zonde dus dat we onszelf door een ongemakkelijk gevoel buiten spel zetten. Een goede, open sfeer maakt onderhandelen stukken minder ongemakkelijk. Wees dus zelfverzekerd en kom voor jezelf op. Vertel waarom je een andere prijs verwacht. Zo weet je meteen of er over de prijs valt te praten. Deze en meer onderhandeltips hebben wij op onze website verzameld om Nederlands te helpen met het besparen op grote voorjaarsaankopen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie