Naar inhoud

Onderzoek: 60 procent bouwbedrijven gebruikt LinkedIn en Facebook

Zestig procent van de bedrijven in de bouwsector gebruikt de sociale media kanalen LinkedIn en Facebook. Bijna de helft van de respondenten gebruikt ook Twitter. Van de bedrijven in de industriesector heeft twintig procent van de bedrijven via sociale media contact met leveranciers. Deze cijfers komen uit onderzoek van ABN AMRO. In dit onderzoek schrijft de bank dat sociale media in deze twee sectoren bijdragen en het verhogen van autoriteit en het verbeteren van klantrelaties.

In de bouw- en industriesector heerst de gedachte dat sociale media vooral voor consumenten bedoeld zijn, toch blijken sociale media daadwerkelijk bij te dragen aan een betere bedrijfsvoering. Dit schrijft de bank ABN AMRO in twee naslagwerken over sociale media in de industrie en in de bouw. Volgens de bank kunnen bedrijven in deze sectoren autoriteit verhogen, ze kunnen sneller informatie uitwisselen, klantrelaties moeten versterkt kunnen worden en ook moeten bedrijven zich meer open op kunnen stellen.

Uit het onderzoek van de bank blijkt dat in de bouwsector de sociale media kanalen LinkedIn en Facebook door zestig procent van de bedrijven wordt gebruikt. Bijna de helft van de bedrijven maakt gebruik van Twitter. Bijna de helft van de bedrijven in de industriesector volgt online discussies op sociale media en twintig procent van de respondenten heeft via sociale media contact met leveranciers. LinkedIn wordt hier met 91,5 procent het meest gebruikt en 42 procent gebruikt Twitter en hetzelfde percentage gebruikt Facebook. Ongeveer 75 procent van de respondenten verwacht dat in de komende twee jaar het gebruik van sociale media alleen maar toeneemt.

Annemijn Fokkelman, sector banker bouw van ABN AMRO, vertelt dat de bouwketen vele schakels kent, waarbij regelmatig contact is tussen allerlei partijen. “Via sociale media kunnen ze snel informatie uitwisselen over de keuzes die tijdens een bouwproces worden gemaakt. Bedrijven kunnen zo zichtbaar maken welke toegevoegde waarde ze bieden voor de prijs die onderaan de streep staat.”

Volgens David Kemps, sector banker industrie van ABN AMRO, kunnen industriële bedrijven met sociale media autoriteit opbouwen. “Het is belangrijk dat bedrijven sociale media niet zien als een kanaal om producten en diensten te pushen er en op korte termijn verkoop uit te halen. Klantrelaties moeten centraal staan.”

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie