Naar inhoud

Onderzoek: goede samenwerking tussen marketing en sales leidt tot omzetgroei

Een betere samenwerking tussen de afdeling marketing en sales binnen een organisatie leidt tot een sterkere omzetgroei. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Andeta. Bedrijven met een goede samenwerking tussen marketing en sales zouden vier keer zo vaak een omzetgroei van honderd procent moeten kunnen behalen dan ondernemingen met een minder goede samenwerking tussen deze twee afdelingen.

Uit onderzoek van adviesbureau Andeta blijkt dat bij 25 procent van de ondervraagde bedrijven een goede samenwerking tussen de afdelingen marketing en sales heerst. Organisaties met deze goede uitlijning tussen de twee afdelingen zouden vier keer zoveel kans moeten hebben op een omzetgroei van honderd procent dan bedrijven waarbij de twee afdelingen niet zo goed met elkaar samenwerken.

Organisaties waarbij de marketing- en salesafdeling goed op elkaar afgestemd zijn, kenmerken zich door een onderverdeling tussen brand en productmarketing en lead generation en sales support. Ook maken deze samenwerkende bedrijven gebruik van job rotatie en creëren ze samenwerkingsmogelijkheden. Om die samenwerking nog meer te ondersteunen analyseert de marketingafdeling salesdata om daar marketingcampagnes op af te kunnen stemmen.

Om te kunnen samenwerken gebruiken steeds meer bedrijven technologieën. Bijna vijftig procent van de ondervraagde organisaties gebruikt een crm-oplossing. Slechts zes procent maakt gebruik van marketing automation software. Bijna dertig procent geeft aan geen gebruik te maken van softwareoplossingen.

Het consultancybedrijf heeft het onderzoek uitgevoerd onder 160 bedrijven. Hiervan komt 74 procent uit de Benelux en de rest van de respondenten komt uit de Verenigde Staten.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie