Naar inhoud

Onderzoek invloed van productinformatie op consumentengedrag

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR) zijn een vierjarig onderzoek gestart in samenwerking met vrijwel alle supermarkten in Nederland. Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies om productinformatie te verduidelijken en consumenten te ondersteunen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes. Het doel is om beter te begrijpen wat consumenten beweegt en hoe retailers consumenten in staat kunnen stellen om gezonde en duurzame keuzes te maken tijdens het winkelen in de supermarkt.

”We onderzoeken bijvoorbeeld de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen die gebaseerd zijn op de voedingswaarde van producten”, vertelt Koert van Ittersum, hoogleraar marketing en consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Maar je kunt ook denken aan toekomstige interventies als het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven met behulp van slimme winkelwagens.”

Niet eenvoudig

Het maken van gezonde en duurzame keuzes tijdens het doen van boodschappen is niet eenvoudig. Consumenten krijgen namelijk via de verpakking veel productinformatie over bijvoorbeeld de voedingswaarden en herkomst van het product. Hierbij worden ook diverse keurmerken en logo’s ingezet. Bij de aankoop van een enkel product kan het de moeite lonen voor consumenten om zich te verdiepen in deze informatie.

Vaak zijn er echter meerdere alternatieven waar de consument uit kan kiezen en kopen zij meer producten. Dat maakt het moeilijk en tijdrovend om de relevante beschikbare informatie door te nemen. Die aangeboden informatie voldoet dan niet aan de criteria van transparantie:

  • tastbaar – disclosure;
  • nauwkeurig – accuracy;
  • helder – clarity.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De onderzoekers gaan ervan uit dat de meest relevante informatie voor het maken van een gezondere of duurzamere keuze in de supermarkt aanwezig is, zowel in fysieke winkels als in webshops. Het ontbreekt bij deze informatie echter vaak aan transparantie, waardoor het voor consumenten moeilijk is een gezonde en duurzame keuze te maken.

“Met zoveel retailketens tezamen is dit echt een uniek project”, aldus Hans van Trijp, hoogleraar marketing en consumentengedrag bij Wageningen University & Research. “Ondanks de individuele belangen tonen de marktpartijen een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naar toe moet.”

Gezonde en weerbare klanten

Eén van de unieke kenmerken van dit project is dat alle grote in Nederland actieve supermarktorganisaties meedoen. “Voor ons is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken”, zegt Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

“Door nu ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoekprogramma worden uiteindelijk de uitkomsten en leeropbrengsten sterker en relevanter voor de maatschappij. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod. Zo werken we door meer transparantie aan een gezonder en duurzamer Nederland voor alle Nederlanders.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie