Naar inhoud

Onderzoek: selectiever big data gebruik meer waarde

Negentig procent van alle data ter wereld werd pas de afgelopen twee jaar gecreëerd. Toch wordt slechts twaalf procent van de data die bedrijven verzamelen gebruikt. Maar het verzamelen inzetten van data kan selectiever: de meerwaarde van big data is afhankelijk van het doel dat wordt nagestreefd. Dit blijkt uit onderzoek van GX Software en Universiteit Utrecht naar big data.

In het onderzoek, de masterthesis van studente Georgia Fotaki, wordt ingegaan op de mogelijkheden van big data voor het segmenteren van klanten. Het onderzoek laat zien dat online marketeers de mogelijkheden van big data nog niet goed weten te benutten. Ter illustratie: er zou 2,5 triljoen data per dag bijkomen. Dat vraagt om een andere werkwijze dan werd gebruikt voor traditionele data. Want hoewel de technieken en algoritmes die gebruikt kunnen worden om klanten te segmenteren bij traditionele data wel toepasbaar zijn voor big data, komen er andere tools aan te pas om die analysetechnieken  te implementeren in big datasets.

infographic big data

Een van de aanbeveling die naar aanleiding van het onderzoek wordt gedaan aan marketeers is om data te categoriseren. Het onderzoek toont aan dat niet de bruikbaarheid van data afhangt van welke online doel nagestreefd worden. Er worden combinaties aangegeven die wel effectief zijn. Vanzelfsprekend is loyaliteitsdata nuttig voor activiteiten om klantloyaliteit te vergroten. Gedragsdata zou bijvoorbeeld effectief zijn voor het uitzetten van campagnes die de cross- en upsellcijfers moeten verhogen. En wellicht de opvallendste: demografische data is volgens het onderzoek voor geen enkel online doel écht effectief, terwijl het wel veelvuldig wordt gemeten.

Het gehele onderzoek is hier te downloaden. 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie