Naar inhoud

Onderzoek: social roi voor 44 procent marketeers niet relevant

Return on investment (roi) van sociale media is voor 44 procent marketeers niet relevant. Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Adobe, uitgevoerd door Econsultancy. Dat betekent overigens niet dat ze sociale media niet interessant vinden en niet meten wat er gebeurt. Metingen gebeuren vooral op basis van volumes en maar zelden op verkoop die voortkomt uit deze kanalen.

Adobe deed het onderzoek onder 650 interne en externe marketeers over een verschillend aantal social-gerelateerde onderwerpen. Daarbij werd als eerste gevraagd wat deze marketeers onder de term ‘social’ verstaan. Zowel in- als externe marketeers vinden dat social staat voor een merk of merkbewustzijnskanaal (respectievelijk 64 en 61 procent). Veel minder marketeers zeggen dat ze social zien als een marketingcampagnekanaal, namelijk 44 procent van de interne marketeers en 37 procent van de externe marketeers.

Externe marketeers vinden social nog eerder een content marketing kanaal dan dat ze het als marketingcampagnekanaal zien. Terwijl de interne marketeers deze definitie op plaats drie zetten. Opvallend genoeg zien maar weinig marketeers dat social een verkoopkanaal kan zijn (gemiddeld vijf procent). Ook is social niet echt voor klantretentie (gemiddeld 9 procent), eerder doen ze lead generatie (14 procent). Terwijl toch 30 procent extern en 25 procent interne marketeers social zien als customer service kanaal.

Grotere bedrijven vinden social eerder een kanaal voor merkbewustzijn, terwijl de percentages bij kleinere bedrijven evenrediger verdeeld zijn over alle definities heen. Opvallend is het hoge percentage van kleine bedrijven dat social ziet als een plek om aan lead generatie te doen. Als men kijkt naar op welke afdelingen of functies de inzet van social invloed heeft, dan worden de afdelingen webanalytics (69 procent) en pr en communicatie (69 procent) genoemd.

Nog niet integraal met business strategie

Overigens heeft elf procent van de enterprise organisaties sociale media nog niet integraal is met de business strategie. Dat cijfer is misschien laag, maar toch belangrijk, aldus de onderzoekers van Econsultancy die het onderzoek voor Adobe uitvoerde, want dit zijn grote bedrijven die nog niet op strategisch niveau hebben nagedacht over sociale media. Terwijl 66 procent van de grote bedrijven social wel zien als een belangrijke pijler in marketing en business strategieën.

Ook het meten van sociale media activiteiten is volgens de bedrijven erg belangrijk. Driekwart van alle bedrijven zegt dat het heel belangrijk is, maar ongeveer evenveel mensen geven aan dat het ook erg moeilijk is. Daarom zijn de cijfers over de mate waarin bedrijven hun activiteiten ook meten en doelstellingen hebben opgesteld laag: 28 procent van de kleine bedrijven meet sociale media activiteiten, tegenover 42 procent van de grotere bedrijven. Slechts 35 procent van de kleine bedrijven heeft een helder doel, tegenover 38 procent van de grote bedrijven.

De meeste bedrijven die meten, meten het volume van het verkeer op sociale media, namelijk bijna tachtig procent van de respondenten doet dat. Betrokkenheid via sociale netwerken wordt door bijna zeventig procent gemeten. Op de derde plek staat hoe vaak een merk genoemd wordt met 36 procent van de interne marketeers die dit meet en 50 procent van de externe marketeers die dit meet.

Roi meten geen must

Ondanks dat bedrijven veel meten, is return on investment voor veel bedrijven niet relevant. Op de vraag ‘specifiek gerelateerd aan omzet, meet je bedrijf één van de volgende monetaire metrics’ beantwoordde 44 procent van zowel grote als kleine bedrijven dat de vraag niet relevant was. Bedrijven die wel meten, meten voornamelijk op basis van gegenereerde omzet direct uit sociale media en indirecte omzet uit sociale media.

De ongeïnteresseerde houding van marketeers is waarschijnlijk deels te wijden aan de onkunde om sociale media op een diep niveau te meten. Twintig procent van de interne marketeers en twaalf procent van de externe marketeers kunnen bijna niets meten. Het merendeel (57 en 60 procent) kan betrokkenheid in termen van volume, reacties en gespendeerde tijd, meten. Elf procent meet de impact van sociale media op andere kanalen en net iets meer (gemiddeld veertien procent) meet directe omzet uit sociale media.

Dit is deel 1 over het rapport van Adobe, uitgevoerd door Econsultancy. Lees deel 2 morgen op Customer Talk!

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie