Naar inhoud

Onderzoek: vrienden minst invloedrijk bij nemen koopbeslissing

Slechts twee procent van de Nederlandse consumenten vindt de mening van vrienden doorslaggevend bij het nemen van een beslissing. Dat blijkt uit cijfers van softwareleverancier QlikTech. Ook informatie gevonden via het internet is niet doorslaggevend; familie, partners en bovenal het eigen onderbuikgevoel heeft de meeste invloed. Toch worden internetbronnen vooral geraadpleegd tijdens het oriëntatieproces.

In de oriëntatiefase van het beslisproces wordt 67 procent van de ondervraagde respondenten in het onderzoek van softwareleverancier QlikTech geleid door informatie op internet. Toch is internet volgens de respondenten niet het meest betrouwbaar of invloedrijk.

Daar komt bij niet alle online kanalen even betrouwbaar zijn: ruim een kwart zegt een website van een bekend bedrijf of persoon betrouwbaar te vinden. Net iets minder zegt websites van overheidsinstanties te vertrouwen. Informatie van online media, zoals radio-, televisie- en krantwebsites wordt met slechts zeven procent betrouwbaar gevonden.

De doorslaggevende factor bij het nemen van beslissingen is dan ook niet internet. Bijna zestig procent zegt dat het eigen onderbuikgevoel het meest leidend is. Daarnaast zijn familie of partners voor ruim een kwart van de respondenten het meest invloedrijk. Internet als geheel is voor twaalf procent invloedrijk. Slechts twee procent zegt vrienden invloedrijk te vinden.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie