Naar inhoud

Onderzoek: zelfscankassa meest bekende retailinnovatie

Van alle innovaties die retailers in hun fysieke winkelomgeving aanbieden aan hun klanten is de zelfscankassa het meest bekend en het meest gebruikt. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Uit de gegeven antwoorden leiden de onderzoekers af dat communicatie over de aanwezigheid, het gebruik en de veiligheid van een innovatie leidt tot meer adoptie van de techniek.

Het onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy vroeg 2.800 consumenten naar hun mening en kennis over diverse retailinnovaties. Op basis van waardering, toegevoegde waarde en adoptie werd een top 10 retailinnovaties die gebruikt worden in een fysieke omgeving opgesteld. Op de eerste plaats bleken de consumenten het meest bekend met de zelfscankassa (71 procent). Ook dacht 44 procent deze technologie te gaan gebruiken, waardoor de innovatie op de eerste plaats eindigde.

Bijna de helft van de consumenten is bekend met het touchscreen-informatiepunt in de winkel, waardoor de innovatie op de tweede plek staat. Op drie staat de interactieve paskamerhulp, waarbij een touchscreen communicatie met verkoopmedewerker mogelijk maakt. Bijna veertig procent van de vrouwen denkt hier gebruik van te gaan maken, tegenover bijna dertig procent van de mannen. Dat deze innovatie bestaat, bleek maar onder zeven procent van de respondenten bekend.

Nog minder bekend was de smartpaskamer, waarbij rfid-chips in kledingstukken wordt herkend, waardoor informatie over het product gelijk verschijnt op de touchscreen in de paskamer (zes procent). Toch denken genoeg mensen deze technologie te gaan gebruiken, waardoor de innovatie op de vierde plek is beland.

Op nummer vijf tot en met tien stond respectievelijk: slimme winkelwagens, betalen met vingerafdruk, augmented reality, mobiele applicaties, interactieve paskamerspiegel en virtuele schappen. “Dit onderzoek leert ons dat retailers de tijd moeten nemen om een retailinnovatie echt succesvol te laten zijn”, vertelt Frank Quix, eigenaar van Q&A Research & Consultancy. “Consumenten, en dan met name vrouwen, zijn niet direct overtuigd van de toegevoegde waarde en zien meer risico’s bij retailinnovaties.”

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie