Naar inhoud

Onduidelijkheid interne verantwoordelijkheid remt digitale transformatie

Het belang van de digitale transformatie van organisaties wordt wereldwijd als belangrijke prioriteit gezien. Maar onduidelijkheid over de interne verantwoordelijkheid is een evidente sta-in-de-weg voor de ontwikkeling van een deugdelijke strategie. Binnen de Benelux denkt 93 procent van de bedrijven en instellingen dat digitale transformatie een sleutelrol gaat spelen binnen de markt, maar 40 procent daarvan mist een strategie.

Onduidelijkheid verantwoordelijkheid

Deze bevindingen heeft IFS, leverancier van ondernemingsapplicaties, vastgesteld op basis van een onderzoek onder bijna 500 senior beslissers in verschillende sectoren, waaronder industrial manufacturing, bouw, detailhandel, olie en gas, automotive, en energie- en nutsbedrijven. Het is voor de respondenten onduidelijk wie er verantwoordelijk is voor digitale transformatie. In de Benelux geeft maar liefst 41 procent aan dat niet-C-level-managers verantwoordelijk zijn. De CFO wordt door 56 procent van de respondenten als verantwoordelijk gezien.

Wereldwijd verschillende inzichten

In andere regio’s ligt dat anders. Respondenten wereldwijd geven aan dat de CEO, CIO, CTO of CFO verantwoordelijk is voor digitale transformatie. Niet-C-level-managers worden buiten de Benelux door slechts 18 procent genoemd. C-level-managers geven aan dat zij zelf zeggenschap hebben over digitale transformatie. Van de CEO's vindt 53 procent dat men daarvoor verantwoordelijk is. De bijbehorende percentages van de CFO's en CIO's zijn respectievelijk 69 procent en 63 procent. Dit strookt dus niet met het beeld dat de rest van de organisatie heeft.

Sleutelrol digitale transformatie

Wereldwijd geeft 86 procent van de respondenten aan dat digitale transformatie de komende vijf jaar een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt. 76 procent geeft aan eerst meer informatie nodig te hebben over digitale transformatie. Veel bedrijven zijn echter nog niet zover gekomen wat de uitvoering van strategieën betreft: 40 procent van de respondenten geeft aan geen duidelijke strategie te hebben voor digitale transformatie.

Belangrijkste disruptieve technologieën

Gevraagd naar hoe belangrijk bepaalde disruptieve technologieën zijn voor digitale transformatie binnen hun betreffende sectoren, gaven respondenten gemiddeld de volgende waarderingen (Schaal: 1-100, 1 = onbelangrijk, 100 = zeer belangrijk):

  • Internet of Things: 59
  • Cloud computing: 59
  • Cognitive computing: 55
  • Machine learning: 53
  • Draagbare technologie: 48
  • 3D-printing: 42
  • Drone technology: 39

Doelen op een rij zetten

Dit onderzoek toont aan dat senior managers in grote sectoren het potentieel van digitale transformatie wel inzien, maar nog geen strategie klaar hebben liggen om het daadwerkelijk uit te voeren”, zegt Mark Boulton, CMO van IFS. “Er lijkt ook grote onzekerheid te bestaan over de verantwoordelijkheid voor het in gang zetten van digitale transformatie binnen bedrijven. Bedrijven moeten daarom hun doelen op een rijtje zetten en duidelijke strategieën ontwikkelen om zo optimaal gebruik te maken van digitale transformatie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie