Naar inhoud

Onduidelijkheid over fraudepreventie leidt tot klantverlies

Bij Nederlandse ondernemingen is een groeiende vertrouwenskloof ontstaan tussen de plannen voor de opsporing en bestrijding van fraude en de daadwerkelijke uitvoering van deze programma’s. Gegevensdiefstal, de overname van een account en identiteitsdiefstal zijn de meest voorkomende soorten frauduleuze aanvallen in Nederland. Als het meest nadelige gevolg van fraude wordt het verlies van klanten gezien.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 913 managers in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika die in hun organisatie verantwoordelijk zijn voor de fraudepreventie en risicostrategie. Het is uitgevoerd door onderzoeksinstituut Forrester in opdracht van informatiedienstverlener Experian. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het ‘EMEA Fraud Report 2019’.

Fraudepreventie

Hoewel twee op de vijf van de ondervraagden in Nederland (39%) zeggen dat fraude binnen hun organisatie wordt geëvalueerd en begrepen, beweert maar 33 procent dat het duidelijk gedefinieerd, gemeten of onderbouwd is door automatisering. Slechts een op de zeven (15%) vindt dat het vermogen om fraude te voorkomen echt optimaal is.

Vertrouwenskloof

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat fraudepreventie een topprioriteit is voor de overgrote meerderheid (85%) van de ondervraagde besluitvormers uit de EMEA-regio. Het vertrouwen in de eigen organisatie blijkt groter dan gemiddeld in Italië, Polen, Oostenrijk en Duitsland. Maar dit is niet altijd in overeenstemming met de investeringen die worden gedaan om fraude effectief te beheren.

Klantverlies

Uit de studie blijkt ook dat gegevensdiefstal (61%), de overname van een account (50%) en identiteitsdiefstal (41%) nu de meest voorkomende soorten aanvallen in Nederland zijn. Dit komt overeen met de algehele trend binnen de EMEA-regio. Waar voorheen de directe financiële gevolgen van fraude de grootste impact op de organisatie hadden, blijkt dat nu het verlies van klanten te zijn (30%). Het illustreert waarom veel bedrijfsleiders nu inzien dat fraudepreventie prioriteit moet krijgen en dat het risicobeheer beter moet worden geoptimaliseerd.

Technologie

Gezien de omvang en de impact in alle landen leeft bij veel bedrijven nu dan ook de opvatting dat het van cruciaal belang is om te investeren in innovatie en technologie om fraude doeltreffender te beheren. Meer dan de helft (51%) van de respondenten is van plan om de komende drie jaar te investeren in artificial intelligence en oplossingen voor machine learning, naast modulaire platforms met single access (55%) en mogelijkheden om frauduleuze activiteiten te voorkomen.

Innovatie

“Er is een duidelijke kloof tussen het vertrouwen dat in bedrijven bestaat in het vermogen om fraude te voorkomen en de vaardigheden in de praktijk”, stelt Herman Peeters, senior global consultant bij Experian. “Maar het is veelbelovend om te zien bij hoeveel bedrijven wordt ingezien dat het verbeteren van de preventie en opsporing van fraude een topprioriteit moet zijn. Technologie is hierbij een belangrijke factor.”

AI-oplossingen

“Net als veel van onze klanten is meer dan de helft van alle ondervraagde managers bereid om AI-oplossingen te implementeren om fraude sneller en effectiever op te sporen en te voorkomen. De sleutel tot een succesvolle optimalisatie van het fraudebeheer voor bedrijven in de hele EMEA-regio ligt in het duidelijk definiëren, begrijpen en effectief beheren van het fraudebeheer. De managers die dit doen, kunnen zichzelf en hun klanten beschermen tegen de fraudeurs en tegelijkertijd hun commerciële reputatie staande houden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie