Naar inhoud

Online aankoop food & drinks wint gestaag terrein

De webshop is al lang niet meer het exclusieve domein van non-food-producten met winkels als bol.com en Coolblue. Online eten en drinken bestellen bij een speciaalzaak begint steeds populairder te worden. Momenteel bestelt 16 procent van de consumenten wel eens bij een online speciaalzaak en 5 procent zelfs wekelijks. Met name alcoholische dranken worden veel online besteld. De populairste webwinkel voor deze aankopen is Gall.nl.

Cijfers en trends in foodretail

Dit blijkt uit de recente uitgave van de 'Smart Food Monitor', een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.000 Nederlanders. Het rapport geeft inzicht in cijfers en trends in foodretail in Nederland. Het biedt een beeld van het consumptiegedrag en de toekomstverwachting van de consumenten. De cijfers en resultaten van de belangrijkste distributiekanalen (at home, out of home en on the move) worden besproken. Het rapport geeft inzicht in groeiprognoses, bestedingen, marktaandelen, merken, profielen, oriëntatiegedrag, aankooppatronen, eet- en kookgewoonten.

Alcohol bij online speciaalzaak populair

Bijna één op de zes Nederlandse consumenten (16%) bestelt wel eens eten en drinken via een online speciaalzaak. Eén op de twintig (5%) bestelt wekelijks. Dit komt neer op 650.000 consumenten. Een online bestelling betreft vaak alcoholische dranken, bijvoorbeeld bij online wijnhandels. Vier op de tien online bestellers (44%) doen dit. Het zijn voornamelijk mannen (67%) die bij dit soort webshops bestellen.

Assortiment belangrijkste reden

De belangrijkste reden om bij een online speciaalzaak te bestellen is het bredere assortiment (19%). Daarnaast hoef je als consument de deur niet uit (18%) en levert het tijdsbesparing op (16%). Ook biedt de online speciaalzaak een betere kwaliteit dan de supermarkt (15%).

Gall.nl populairste online speciaalzaak

De website Gall.nl is de meest populaire online speciaalzaak (16%). Bij Wijnvoordeel.nl wordt door 13 procent van de online shoppers wel eens besteld. Ook Bakkerbart.nl (8%), Wijnwinkel.nl (7%), Broodbezorgd.nl (3%) en Koopeenkoe.nl (3%) zijn populair. Daarnaast gebruiken consumenten lokale en regionale online speciaalzaken (11%).

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie