Naar inhoud

Online aankoop tweedehands auto’s stijgt enorm door COVID-19

“De maatregelen om de verspreiding te beperken van het coronavirus zorgen voor een explosieve groei van de online aankoop van tweedehands auto’s. Want wat doe je als je weken achterelkaar alleen of met je gezin in een intelligente lockdown zit en je toch je zinnen hebt gezet op een tweedehands auto? Een drukke showroom vermijd je dan liever. Stel immers dat je iemand tegenkomt. Dan koop je je auto online, zonder enig risico te lopen.”

Dat concludeert Mark Boekraad, manager online bij occasionswebshop Bynco. Zijn conclusie is gebaseerd een analyse van de aantallen bezoekers en orders van het platform. Dat is bijzonder te noemen, omdat de autoverkoop in Nederland juist een harde klap heeft gekregen door de coronacrisis.

Onzekerheid door de pandemie

“Op ons platform kies je een occasion niet alleen online, je kóópt hem ook online”, vertelt Mark Boekraad. “Je hoeft dus niet naar een showroom te gaan waar een verkoper je vraagt eerst je handen te wassen voor je binnenkomt. Dat zien we terug in onze verkoopcijfers. Wij noteerden – juist toen Nederland vanwege het coronavirus in een lockdown ging – een stijging van maar liefst 30 procent van de dagelijkse orderintake ten opzichte van de maanden vóór de coronacrisis.”

Forse stijging online aankopen

“In april van dit jaar zagen we dat de consumenten door de onzekerheid voorzichtig waren met het doen van aankopen, maar in mei is dat volledig hersteld. Hierdoor komen we wederom uit op een topmaand qua verkoopcijfers. We hebben in de eerste vijf maanden van dit jaar al meer tweedehands auto’s verkocht dan in heel 2019.”

Sterke groei van het websitebezoek

“Door de pandemie mijden veel Nederlanders plekken waar veel andere mensen samenkomen. Dit zien we duidelijk terug in onze bezoekerscijfers. Het aantal bezoeken aan onze website laat zien dat de consumentenbelangstelling voor het online aanschaffen van een occasion flink is gestegen. Het aantal bezoekers op onze site is in de afgelopen tijd met 30 procent gestegen vergeleken met de periode voor de coronacrisis.”

Keuze voor veiligheid en gemak

“De overheidsmaatregelen inzake COVID-19 zijn inmiddels dan wel versoepeld, maar veel consumenten zien een bezoek aan de fysieke showroom nog niet zitten. Dit kan door de anderhalve-meter-maatregelen wel eens van blijvende aard worden. Wie online een occasion aanschaft, hoeft zich immers niet druk te maken over besmettingsgevaar. Steeds meer consumenten zien de voordelen van een autowebshop als ons platform, zoals het eenvoudige bestelproces, 14 dagen proefrijden en minimaal 180 dagen garantie. En uiteraard wordt de auto door ons schoongemaakt en thuisbezorgd. Kortom, je hoeft er de deur niet voor uit.”

Groter online aanbod auto’s

“Ook de autodealers die bij ons zijn aangesloten, zien het showroombezoek dalen. We ondersteunen deze dealers met een speciale koopbutton op hun website. Die hebben wij speciaal in deze crisistijd voor hen ontwikkeld. Met deze button bieden we de klanten van die autodealers de mogelijkheid om de auto volledig online te kopen via onze webshop. Daarmee helpen we de dealers maar vergroten we ook het aanbod voor onze klanten – een echte win-winsituatie dus. We moeten het immers samen doen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie